|
„Akarom pedig, hogy
tudjátok, hogy minden férfiúnak feje a Krisztus; az asszonynak feje pedig a
férfiú; a Krisztusnak feje pedig az Isten.”(1.Kor. 11:3)
Mondja ezt Pál bölcsen. Ezt azonban egyáltalán nem valamiféle
hímsoviniszta alapokon állítja, hanem egy hatalmas felelősségre hívja fel a
figyelmet. A női identitás a férfi identitás része, ezen két identitás mely a
szellemi embert adja, része a Fiúnak, vagyis Krisztusnak. Krisztust pedig
magába foglalja az Atya. Akár csak egymást fedő halmazok. Mert mást is mond
Pál:
„Ti
asszonyok, engedelmeskedjetek a ti férjeteknek, amiképpen illik az Úrban.”(Kol.
3:18)
Az „amiképpen illik az Úrban” egy nagyon beszédes
és fontos kijelentés. Nem mindenféle férfinak kell a nőnek tiszteletet
mutatnia, engedelmeskednie, hanem aki az Úr szerint él, az Úr akarata szerint
férfi. Márpedig manapság ilyen férfiból sajnos kevés van. Így asszonyok ha
keseregtek a nagy Ő és a tökéletes férfi iránt merengve, s közben
bosszankodtok és elkeseredtek, hogy nem találjátok az nem véletlen. Érdekes,
hogy már a pogány mitológiákban is a férfi erőt a Naphoz, míg a női erőt a
Holdhoz hasonlították. Szoláris és Lunáris energiára. A Nap sugározza
önmagából a fényt, ahogy Isten fényességét és melegségét kell sugároznia egy
valódi férfinak. A Nap fénye pedig a Holdon tükröződik vissza, azt világítja
meg éjszaka az égen, amiképp a férfi spirituális kisugárzása tükröződik
vissza a nőn. Ezen feladatából a férfiak többsége pedig elégtelenre
vizsgázott jelen korunkban.
A valódi férfi minden esetben felfelé tekint, az
ég felé(spirituális értelemben). Elsődlegesen tartja a kapcsolatot és
közvetít Isten és e világ között. A férfi minden esetben harcol és küzd,
elsősorban maga ellen, Isten értékeiért. A férfi Isten magasságos, tündöklő értékeinek megértője, tudója és képviselője, védelmezője. Ezért vívja harcát
szüntelen, ez teszi a férfit férfivá. A valamiért való küzdelem, ami
elsősorban Istent jelenti.
Ezen belül
a férfinak két külön választható típusa létezik: a „pap” és a „katona”. A „pap”
beállítottságú férfi elsősorban magába mélyed, harcát belül vívja. Ő a bölcs,
aki Istent keresi szüntelen és bölcsességeknek nagy tudója. A „katona” alkat,
aki pedig harcát kifelé vívja, képviselt értékeit a külvilág felé akarja
érvényre juttatni. Egyik sem kevésbé férfi a másiknál. Az aszkéta, magába
forduló bölcs, a filozófus éppúgy a legmagasabb szintű férfiasságot testesíti
meg, ahogyan azt a kemény harcos is teszi. A harcos nem létezhet egy bölcs
pap nélkül, aki megmutatja neki mi az érték, mi a helyes, amiért érdemes
küzdeni és védelmezni. A pap léte pedig értelmetlen, ha tudását nem tudja átadni
másoknak. A férfiasság hatalom és dominancia a legnemesebb értelemben tehát.
A spiritualitástól, Istentől elszakított férfi azonban ezt a benne tomboló
dominanciát és hatalmi igényt másképp próbálja kamatoztatni és megélni. Sötét
és végzetes zsákutcákba torkollik ezen próbálkozása. A materialista világban
a pénz hajszolása, mely hatalmat és dicsőséget sejtet, erőszakos
cselekedetek, a szexus legmélyebb szintjeibe való élvhajhászat.
Napjaink férfija elszakítva Istentől nem találja
küzdelme és harca célját. Ezért a törtető kapitalista, aki anyagi keretek
között gondolkodva mást nem lát, mint, hogy célja a minél jobb anyagi lét
elérése legyen. Tegye ezt mindenen és mindenkin való átgázolással. Erejét és
dominanciáját pedig a sportban éli ki jobb esetben, rosszabb esetben kocsmai kötözködések,
verekedések, foci drukkerkedős erőszakba torkolló formájában testesül ki
ösztönös agressziójuk. Minél több szexuális partner szerzése, ad dicsőséget
és tekintélyt a lelkükben. Hamisan. A
férfi nem képes célok nélkül élni. Nem képes cél nélkül élni amiért küzdenie
kell, amit és amiért valamit és valakiket(elsősorban a nőt és a családját)
védelmeznie kell. Ha pedig nem adjuk meg a férfinak azt, ami földi léte és
küzdelme célja és értelme, azaz Istent, akkor bűnös, tévutakba pusztít ezen
igénye. A harcos alkat erőszakossá válik. Holott a férfi nem erőszakos, hanem
erős. Ez gyakran egyáltalán nem jelent fizikai fölényeskedést. Agresszívé,
hatalommániássá válik mindenki kárára végső soron. A pap alkat befelé
fordulva nem Istent keresi, így önmagát sem képes aposztrofálni. Elveszik,
gyenge lesz és magába forduló. Depresszív, alkoholhoz, vagy más
tudatmódosítókhoz nyúl és nőies lelki alkatot vesz fel. Védelmezőt és
iránymutatást keresvén, ahogyan egy nőnek jelenti a férfi ezt. Azonban sok
esetben napjaink férfiúi ugyanolyan hévvel keresik a megváltást és az iránymutatást
és célt egy nőben, ahogy fordított esetben. Nyomorúságuktól, tévelygéseiktől,
félelmeiktől azonban fel kell ismerniük, egyedül Krisztus adhat nekik
feloldozást.
A férfi védelmező és bástya a nő számára. A
biztos pont, az iránytű ebben megkavarodott világban. A férfi pedig vezeti az
asszonyt ezen a rögös úton, mert az ő iránytűje maga az Úr. Ahová mind
tartunk. A valódi férfinak masszív elvei és hite van. Ez hatja át az életét.
Sziklaszilárd, hideg nyugalommal vívja harcát a világ ellenében az elveiért.
Az abszolút férfi pedig inkább vállalja nemes, férfiúi daccal a szenvedést
vagy a halált, mintsem feladjon azokból. Az abszolút férfi magának a
Gondviselőnek a követe, aki legbiztosabb pontként mutatja az utat az
asszonynak, gyermekeknek, elesetteknek és szegényeknek. Élete egy folyamatos
küzdelem magában és a világban egyaránt. Egy hatalmas önismeret és
szellemi-lelki fejlődés és nemesedés. Ezen az úton pedig mindünknek van még
hova fejlődni. Harcát a férfi belül
vagy kívül vívja inkább, lényegtelen. Aki csak testileg férfi, onnan
ismerszik meg, hogy nincsenek céljai, hite és elvei, amiért akár az életét is
adná. Enélkül valójában nem férfi a férfi.
Horváth Martin
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése