Megnéztem a Netflix új, Unortodox
című mini-sorozatát, amely egy ultraortodox haszid zsidó közösségből kiugrott
lány történetét mutatja be. Igaz történet alapján. Nem a sokadik kritikát akarom
gyártani a sorozattal kapcsolatban, inkább sokkal mélyebb kulturális kérdéseket
feszegetnék melyek eszembe jutottak közben. Sokszor, sokak által körbejárt
téma, melyből úgy néz ki sosem elég, a nagy zsidókérdés.
Leszögezhetjük nincs még egy nép,
amellyel a történelem folyamán ennyit
foglalkoztak volna, ekkora hatást vagy épp megbotránkozást okozott volna a
világ szinte minden táján minden egyes korszakban, több ezer éven át. Ennek
pedig megvannak a sajátos okai. Én magam is sokat „küszködtem” a kérdéssel
kapcsolatban, tekintve, hogy a gyermekkorom a nagymamám és rokonsága
társulatában töltött nyarai, igen ízes zsidózó politizálásokból álltak, majd a
2000-es évek közepétől mindenki által ismert nemzeti radikalizmus a kamaszodó
korban sokak számára vonzó volt és igen hamar különböző antiszemita
koncepciókkal találtam szembe magam, melyeket pár éves szélsőjobbos
pályafutásom alatt magamévá is tettem. Dacára annak, hogy az egyik ükapám zsidó
volt. Miután viszont megtudtam, hogy ez az arány messze elmarad a nürnbergi
törvények határértékétől a kutya se bánta. Aztán hamar árnyaltabb kép felé vitt
a józan eszem, vagy a lelkiismeretem és miután megtértem, keresztényként ismét
külön perspektívából kellett szemlélni a zsidóságot, immár, mint üdvtörténeti
tényezőt.
Azt már most láthatjuk, hogy az
antiszemita sztereotípiák zöme kidobható a kukába, hiszen a „zsidó
kapitalista/liberális/kommunista/kozmopolita szórakoztató ipar” örömmel gyárt
le a gójoknak olyan műveket melyben a saját, tradicionális kultúrájukat ostorozzák. Ez viszont szoros összefüggésben van a zsidóság társadalmi, kulturális
helyzetével. Kezdjük a keresztény narratívámtól sem mentes áttekintést. Először
is a zsidóság létrejöttekor is egyedülálló, a körülötte lévő népektől elütő
tényező volt. Minden környező pogány népnek megvolt a maga istenelképzelése, de
a zsidóságé merőben különbözött ezektől. Vallom, hogy a zsidóság került abban a
korban legközelebb az Istenhez, s míg a többi népnek egyéni koncepcióik voltak
az istenről, melyet maguk kútfőjéből összefilozofáltak, addig a zsidóknak
valódi kapcsolata is volt az Abszolútummal. Természetesen ez a kapcsolat
messze nem volt teljes és az istenképük borzasztó felületes és torz volt az Ószövetség korában, de még így is kimagaslott ez a kapcsolat, a többi népéhez
képest. Ebben a korban a zsidóság sem lett volna képes, sem senki, elbírni azt
az igaz szellemiséget, amit Isten képvisel így csak annak töredékét osztotta
meg a zsidósággal. Ami pedig itt-ott, úgy vélem kibővítette egyéni kis törzsi
elképzeléseivel is. De nem bibliai tanulmányt írok így erről most ennyit. Jézus
a töréspont az egész emberiség történetében, de a zsidóságéban hatványozottan.
Jézus a zsidóság addigra több évszázados istenismeretét vonta kétségbe,
hasonlóan, ahogy én is tettem az ószövetségi pontosságukkal. Kijelentette, hogy
bizonyos dolgokat Mózes csak „a szívük keménysége” miatt engedett meg, egyes
dolgokat, mint a „szemet szemért elv” totálisan eltörölt és újat adott helyébe.
A zsidóság nagy része pedig jobban ragaszkodott már meglévő torz tradíciójához,
így Jézust elutasította. ( Zsidóság alatt itt a nagy többségét értem, hiszen
rengeteg zsidó is követte Jézus útját, a tanítványai is azok voltak és
gyülekezetek is alakultak zsidók körében). Aztán miután a rómaiak nagy
csetepatét csaptak és a zsidóság szétszóratott a világban, kezdődött csak
igazán hányattatott sorsuk. Míg a Jézus előtti zsidóság idegen népek általi
üldözése és elnyomása egyértelműen értelmezhető Isten akkori lehető legnagyobb
ismeretével rendelkező emberek üldözésének és elnyomásának, Jézus után már csak
sajátos, keresztény szempontból idejétmúlt, érvényüket vesztett szokásaihoz
ragaszkodó etnikai csoporttá vált. Ezért a mondatért kapnék rendesen most
vallásos zsidóktól és cionista-filoszemita teológiát valló keresztényektől.
Lényeg a lényeg, a zsidóság
ezután is elütött, mind vallásilag, mind kulturálisan, mind szokásaiban
mindenestől a környező népektől, bármerre is járt. S ugyan sok nép keveredik,
minimum etnikailag, vagy vallásilag, vagy kulturálisan legalább van azonosság a
másik néppel. A zsidóság esetében ezek közül egyik sem passzolt és az
ilyesfajta idegen testeket a „gazdakultúra” szereti kivetni magából. Úgyhogy a
középkori inkvizíció egyik kedvelt célpontjaivá váltak. A zsidók körében pedig
a fennálló középkori rendszer egyértelműen ellenséggé. Nem csoda, hogy a
szabadkőművesek és egyéb eretnekmozgalmak körében igencsak felülreprezentáltak
voltak a zsidó származásúak. S, mint tudjuk, hogy könnyen gyűlölünk valamit
annyira, hogy azonnal a másik végletbe lökjön minket. Így találta sok zsidó
gondolkodó magát a felvilágosodás oldalán. A felvilágosodás ugyan kétségtelen, hogy
az akkori katolikus-feudális világot kívánta lebontani, mely a zsidóságnak
igencsak nem volt ellenére, azonban a zsidóság szigorú tradíciói ugyanúgy nem
fértek bele a szabadelvűség kereteibe. Pontosabban, a kereteibe belefértek, de
nem épp azt preferálta. A 19. századra aztán a felvilágosodásban megenyhült
kultúrkeresztény társadalmak is elfogadóbbak kezdtek fokozatosan lenni a
zsidókkal és így a zsidók is a befogadó társadalommal. Ez is lett a nagy
asszimiláció korszaka. Azonban az asszimiláció, úgy ment végbe, hogy nem ment
végbe. A zsidók hiába tértek át keresztény hitre, hiába kötöttek vegyes
házasságokat, a feudális világ reflexei továbbra is kinézték őket. Tudták, hogy
mások, máshonnan jöttek és ezt tudatták is a zsidókkal. A zsidók pedig hiába
nőttek fel már nem is a zsidó kultúra szerint generációkon át, azt mindig is
érezték, hogy ők azért még sem olyanok, mint mások. Hogy ők zsidók. De ekkora
mit jelentett zsidónak lenni már kétséges. Zsidó vallás, kultúra és nyelv
nélkül zsidónak lenni egy roppant paradox helyzetet szült. A zsidók
asszimilációja odáig jutott, hogy a zsidó identitásukat ugyan elvette, de újat
helyébe nem adott már. Nem voltak már zsidók, de nem is lettek magyarok,
németek, franciák stb. A zsidó új jelentése az az ember volt, aki ugyan látszólag
ugyanolyan, mint mi (ellentétben a bőrszín által jól megkülönböztethető
cigányokkal) de közben még sem olyan, mint mi. Ilyen két szék közé esett
identitással pedig nem lehet leélni egy életet, így hát a zsidóság körében a
zsidó identitást a kitaszított társadalmi helyzetükből adódóan, az ilyen
rétegek felkarolását ígérő politikai ideológiák váltották fel
identitáspótlékként. A 20. század hajnalára így lett ismert a „zsidó
kommunisták” jelensége. De ugyanilyen szép számmal lett más baloldali
világnézet is identitása a zsidók nagy részének.
Így kétségtelen, hogy a
baloldali, kifejezetten kommunista eszmék képviselői körében roppantul felül
reprezentált volt a zsidók aránya, azonban ez nem valamiféle „judeo-bolsevik
összeesküvés” eredménye, hanem determinált szociológiai jelenség. Majd miután a
20. század közepére a magát kommunistának valló államok többsége csak
névlegesen lett kommunista és valójában egy vörös csillag mögé bújtatott
konzervatív autokráciát hoztak létre, úgy a zsidóság viszonya is megromlott
vele. Ugyanebben az időben lett felkapott a cionizmus is, azaz Izrael állam
visszaállításának és megalakulása utáni érdekképviseletének mozgalma. A
baloldali ideológiák azonban sok zsidónak olyannyira átvették a zsidó
identitásának a helyét, hogy a szovjet blokkban a temérdek zsidó származású
politikai vezető vígan ítélte el a cionizmust nemzetközileg és támogatta azokat
a muszlim országokat, akik Izrael eltörlésére törekedtek. Az élet paradox. Ez a
paradoxon azonban nem állt meg ennyiben, hiszen maga Izrael sem lett sohasem hű
a tradicionális zsidó kultúrához. Maga Izrael léte ellen évtizedek óta tiltakozik
az ortodox Neturei Karta nevű zsidó szervezet. Az, hogy ez a zsidó
vallásértelmezésük szerint illegitim állam még ráadásul homoszexuális párokat
is szép számmal esket össze, már csak hab a tortán. Egyszóval az Izrael pártján
álló zsidók zömének az identitása is inkább liberalizmus, mintsem a judaizmus.
A zsidók annyira különböztek
mindenkitől, hogy senki sem tudta befogadni őket, miközben ők már
asszimilálódtak volna, de a judaizmustól megválva, így jobb híján a sehová sem
tartozás identitását vették fel. Internacionalista, kozmopolita, liberális
identitás kezdte jelenteni a zsidók számára az öndefiníciót. S azon kevés
zsidóval, akik valóban visszatértek eredeti kultúrájukhoz és szokásaikhoz már
óhatatlanul ellenségesek lettek, miközben zsidó jelzővel már nem is a
judaizmust követő népet érti az emberek zöme, hanem a liberalizmus, a
kapitalizmus, a kommunizmus, és egyéb globalista, antitradicionális ideológiák szinonimájaként.
S így lehet, hogy zsidó írók, zsidó rendezőkkel, zsidó producerekkel, zsidó
színésszel az élén valósítanak meg egy produkciót melynek konklúziója, hogy
milyen nyomasztó is egy valódi, ortodox zsidó közösség, mely komolyan veszi
vallását és hagyományait. Ezzel persze kérdésessé teszik, hogy ki a zsidó?
Woody Allen? Steven Spielberg? Olyan emberek nevezünk egyértelműen zsidónak és
vallják is magukat annak, akik, sem a zsidó vallást, sem a zsidó kultúrát,
szokásokat sem a nyelvét nem beszélik. Az egyetlen, ami zsidóvá teszi őket a
származásuk. A vér és a genetika. Úgy néz ki végül akkor mégis a nácik
narratívája győzött és a zsidóság önként faji kérdéssé tette magát?
A kérdés persze még bonyolultabb
ennél is és talán még több paradoxont találunk ha sokáig kutakodunk, de azt
mindenesetre kijelenthetjük, hogy a zsidóság egy roppant összetett, egyedülálló
és érdekes jelenség a világban, melyhez hasonló valóban nem igazán akad a népek
sorában. Nem véletlen olyan felkapott a zsidó témával vagy így, vagy úgy
foglalkozni minden korban most már hosszú évszázadok óta. Sorsuk pedig ezen évszázadok alatt legalább amennyire
érdekes, olyan tragikus is. Végső soron kijelenthetjük, hogy – tisztelet a
kivételnek-, a zsidó identitás az az identitásválság maga. Ennek legjobb
megoldása pedig, ha engem kérdeznek, ha azt teszik, melyre ez a nép (is) mindig
hivatott volt, Krisztus szellemiségét a szívükbe fogadni és őt követni. Utána
sok probléma válik semmissé, hiszen az egyik általam legnagyobbra becsült zsidótól, Pál apostoltól idézve:
„Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem
szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok Krisztus
Jézusban.” (Gal. 3:28)
Horváth Martin
Köszönöm. Talán sikerült egy kis rendet teremteni e témában - a hiányos ismereteim miatti zűrzavarban.
VálaszTörlésA zsidók tudatosan szóródtak szét a világban. Céljuk a világ feletti uralom, torz, rasszista "vallásuk" értelmében.
VálaszTörlésErre a megállapításra a judaizmus alapos vallástörténeti tanulmányozása után jutott el, Szent irataik beható tanulmányozása után? Mert ha ez így lenne, aligha hiszem, hogy erre a megállapításra jutna.
TörlésTisztelt (nem csak formaságból) Horváth Martin! Köszönöm szépen igen mély, bölcs írás. Sajnos van egy-két helyesírási hiba, és elírás benne :ízes zsidozó helyett zsidózó, valamint "zsidóságnak igencsak ellenére nem volt" . Csak azért jelzem ezeket, mert igen fontos és egyedi nézőpontú írás.
VálaszTörlésNagyon szépen köszönöm, mind a dicséretet, mind a hibák jelzését. Sajnos ezek becsúsznak ekkora szövegnél. Javítom.
Törlés