Kevés olyan valóban jobboldali formáció van, amely ne érvelne tüzetesen vagy a keresztény értékek mellett, vagy a természet rendje mellett. Alkalomadtán pedig, igen sűrűn a kettővel egyszerre. Viszont Krisztus tanításait és ő maga személyét vizsgálva, mi sem állhat távolabb ettől a párosítástól.
Miért akar uralkodni azonban a
pogány harcos, a feudális arisztokrata és a kapitalista cégbirodalom
tulajdonos? Emögött egyértelmű evolúciós pszichológia rejlik. Nem kell ehhez
biológusnak, genetikusnak lenni feltétlen. A gének minden esetben az evolúció
rendje szerint, tovább kívánják örökíteni magukat. Az alkalmazkodóbb, erősebb
egyed túlél, és nagyobb eséllyel örökíti tovább a genetikáját. Minél
alkalmazkodóbb, erősebb, vagyis több hatalommal és befolyással, egzisztenciával
rendelkezik valaki, annál jobbak az esélyei győztesként kijönni az evolúciós
versenyből. Maga ez az ösztön valójában önmagában a féktelen materializmus.
Tagad indirekt módon is minden metafizikait, minden istenit. Az örök élet itt a
földön kell, hogy megvalósuljon az evolúciós ösztön szerint. Az örök élet
egyetlen módja pedig, hogyha felülkerekedsz és tovább adod önmagad ( értsd: a
génkészleted) az utódaidnak. Az örökkévalóság a DNS-láncokon átívelő
örökkévalóság a leszármazottjaidban. A vérvonal Mennyországa. Ezt pedig eddig
az aktuális hatalom csúcsán lévők szemszögéből néztük, de ugyanezt teszi a maga
szintjén az átlagember is. Ugyan nem ő a „legerősebb kutya”, de a magától
telhető legtöbbet megteszi. Dolgozik, pénzt keres, családot alapít, szaporodik,
felnevel és a körforgás folytatódik. Az egyetlen probléma ezzel, hogy ha
lebontunk minden mázat erről a létről, akkor, ami marad a rideg állati
ösztönlét. Betevő megkeresése, evés, ivás, szaporodás. Ez pontosan ugyanaz,
amit a vaddisznó, a mogyorós pele, a veréb és minden állat is tesz. Az
anyagcseréhez szükséges folyamatok kielégítéséért makkot keres, mogyorót
raktároz, más kisebb állatot vadászik. Kvázi dolgozik. Csak mi emberek közbe
iktattuk a pénz rendszerét, de a munka folyamatának célja, pontosan ugyanaz.
Aztán evés, ivás, szaporodás. Mindez annak az oltárán, hogy a magunk
génkészletét továbbadhassuk a végtelen és látszólag teljesen értelmetlen
körforgásba, amely a természet rendjét fenntartja. Ez persze sem a
vaddisznónak, sem a pelének, sem a verébnek nem okoz egzisztenciális problémát,
hiszen nem is igazán gondolkodnak ily módon. S, minthogy nem gondolkodnak, az
evolúciós ösztöneik, akár egy szoftver, szabadon irányíthatják őket ehelyett.
Nem is bűnük ez, hiszen az ilyesfajta összetett és egzakt gondolkodásra
lényüknél fogva képtelenek. Nem úgy az ember. Az embernek már inkább bűne, ha
az ilyesfajta gondolkozás nem jelenik meg az életében, holott teljesen adott
minden intellektuális, szellemi és lelki feltétele ehhez. Mégis a legtöbben
önként adják át magukat az evolúciós ösztön nevű programnak. Ha két bivaly
egymásnak rohan, ha két macska összeverekedik, ha a kakasok összecsapnak, annak
oka, hogy ő akar a legerősebb, legdominánsabb lenni, aki tovább örökítheti a
nőstényben a génállományát. Amikor részeg, lecsúszott emberek duhajkodnak a
kocsma előtt egy nőért, a tudattalanjukban pontosan ugyanez játszódik le.
Utóbbiról mégis érezzük, hogy mennyivel szánalmasabb, mint az állatok esetében.
De ez az egész mechanizmus sokkal
finomabb, árnyaltabb dolgokban is testet ölt a mindennapjainkban. Mivel az
embernek már egzakt gondolatai vannak, önmaga továbbélését, már nem csak és
kizárólag a szaporodás és génkészlet átadásában éli meg, hanem egyéb
tevékenységekben is, habár természetesen az előbbi az elsődleges és a
legnépszerűbb. De adott esetben ez karrierben, pályafutásban, valamilyen
figyelemfelhívó tevékenységben és alkotásokban is megnyilvánulhat, hogy „fennmaradjon
a neve”. Azaz a materiális világi örökkévalóságban tovább létezzen az „én”-je.
Ezért szeretik a diktátorok magukat képeken és szobrokban látni, ódákban
önmagukat hallani. Ezért büszke magára, ha ír valaki egy könyvet, ha fest, ha
költ, ha zenél. Az alkotásban természetesen nagyon is jó, építő és hasznos
dolgokat lehet átadni. Ezek nélkül semmire nem mennénk, de sok esetben a
motivációja ezen ösztönpszichológia, a továbbéles és (legalább) a szellemi
térben való fennmaradás kapcsán. Persze, akik igazán értékeseket tudtak átadni
művészet, irodalom vagy bármi más alkotás kapcsán, általában személyiségükben,
ego-jukban mélységesen mélyen voltak, s pont nem önmagukat adták át
alkotásaikban, hanem önmagukon keresztül valami önmagukon túlit, afelett állót.
Ez egyértelmű, ha elolvasunk egy József Attilát, Márai Sándort, Tolsztoj vagy
Dickens művet, megnézünk egy Bosch festményt. És érezzük, hogy milyen ha valaki
önmagát akarja átadni ezekben ha elolvasunk egy mai hip-hop/trap dalszöveget
vagy az önmaga székletét konzerv dobozban kiállító modern művész „alkotását”. Bizonyára
sokan láttátok az utolsó, 2015-ös Mad Max filmet, melyben van egy Rictus nevű
karakter. A film zseniálisan eltalálja, hogy egy posztapokaliptikus társadalomban
hogyan élednének újjá az elemi, evolúciós ösztönök vezérelte törzsi viszonyok
nyers formában. Ez a Rictus nem egy észkombájn, de nagy, dicső harcos akar
lenni. Utódja nincs és nem is lesz neki, hiszen a film végén a kamion tetején
utazva szembesül vele, hogy nekirohan a sziklafalnak és szörnyethal. Utolsó
erejével azonban még egy alkatrészt felemel és a szélbe kiáltja torka
szakadtából a nevét, hogy „Rictus”. Ezt a jelenetet a barátaimmal
elraktároztuk, hisz tökéletesen fejezi ki mindazt, amit eddig írtam. Rictusnak
ennyi jutott. Nem alkotott maradandót és a génjeit sem adta tovább. Az ő
egyetlen, legmélyéről jövő reflexiója a világban való öröklétre, hogy utoljára
még nevét a szélbe kiáltja, hátha valaki hallja, ő volt Rictus, s ilyesformán a
materiális örökkévalóságban mégis fennmarad a neve. Azóta minden olyan
mozzanatot, melyet másokon, egymáson, vagy magunkon észreveszünk, hogy ezen
evolúciós ösztön diktálja, hogy az „Én” fennmaradjon belőlünk a világban, nemes
egyszerűséggel úgy nevezünk: rictuskodás/rictusság. És semmi, de semmi nincs
kerek e világon, ami jobban szemben állna a „rictuskodással”, mint Jézus
Krisztus szellemisége.
Pedig mégis mit sem hallunk,
minthogy jobboldali, kereszténydemokrata/konzervatív felebarátaink azt
szajkózzák szüntelen, hogy Isten, haza család. Isten nevével igazolták a
nemzetért, a birodalomért, egy vérségi közösségért, vagy a puszta világi
hatalomért összetákolt területi egységért, hogy áldozzák életüket az emberek
háború esetén. Addig magyarázva, logikázva, míg bizonyos esetekben az ölést is
elfogadhatóvá, sőt, már-már krisztusi kötelességé fabrikálták. Semmit nem
szajkóznak jobban, minthogy a nagy család, sok gyermek a legkeresztényibb élet.
Holott ezek egyikéből sem állított példát nem csak Jézus, de az apostolok sem.
Ezek, mind „rictusságok, amiket Isten nevével akarnak legitimálni. A romlott,
sátáni befolyás alatt álló világ működését, isteninek kívánják tulajdonítani.
Holott nézzük meg az Evangéliumot. Keresztény ember nem vitatkozhat azzal, hogy
Jézus a valaha volt legtökéletesebb ember mintaképe. Krisztus maga a nagybetűs
példa. Őt kell követni, hozzá hasonulni. Márpedig - egykét gyenge színvonalú
próbálkozást leszámítva, ami ezt akarná sugallni-, kijelenthetjük, hogy
Jézusnak nem volt sem utódja, sem családja, melyet alapított volna, sem nő az
életében, akivel párkapcsolati szintű viszonyban állt volna. Az apostolok
közül, mindösszesen Péterről tudjuk, hogy volt neje. ( Ami külön groteszk,
annak a fényében, hogy a papi cölibátust előíró római katolikus egyház őt
tartja az első pápának.) Pál apostol kifejezetten állást foglal a házasság és a
szexualitás megélése ellen az 1. Korintusi levél, 7. fejezetében. Ha olyannyira
fontosak lettek volna ezek a dolgok, amennyire később a keresztény egyház és
politika hangsúlyozza, akkor bizonyára ejtett volna erről pár szót Jézus, de nem
tette. Ellenben olyannal találkozunk mikor így zajlik párbeszéd tanítványok és
Jézus között:
„Tanítványai erre azt mondták neki: Ha
így áll a dolog az ember feleségével, nem érdemes megházasodni. Ő azt felelte
nekik: Nem mindenki érti meg ezt a dolgot, csak azok, akiknek megadatott.”
(Mát. 19:10-11)
Másutt
Jézus totálisan szembe helyezkedik a családdal, mint a törzsiség logikája
mentén olyannal, melyhez igazodnia kell és mely egy egység lenne melynek része.
Jézus teljesen felrúgja a vérségi kötelék piedesztálra emelt fontosságát:
„Ekkor megérkeztek anyja és testvérei;
kint megállva beküldtek hozzá, és hívatták őt. Körülötte pedig sokaság ült,
és szóltak neki: „Íme, anyád, a fivéreid és nővéreid odakint keresnek téged!” De ő így válaszolt nekik: „Ki
az én anyám, és kik az én testvéreim?” És végignézve a körülötte körben ülőkön, így szólt: „Íme, az
én anyám és az én testvéreim. Aki az Isten akaratát cselekszi, az az én fivérem, nővérem és
az én anyám.” (MK. 3: 31-35)
Világos, hogy a nagy szaporodós
és családalapítós dolgok mellett igencsak nehéz Jézustól és az apostoloktól
bármit találni, sokkal inkább találni olyat, amely azt megengedi, elnézi, de
semmiképp nem a legtökéletesebb magaviseletnek állítja be és reklámozná. Akik
mégis így gondolják, azoknak serényen vissza kell lapozni a Biblia legelső
oldalaira, ahol a „szaporodjatok és sokasodjatok” elhangzik a Teremtés
könyvében. Azonban had ne kelljen kitérni rá, miért teljesen más szituáció,
helyzet volt a teremtésnél, majd az ószövetségi korban, és milyen más a dolgok
fekvése egy Jézus Krisztus megjelenése után.
Jézus Krisztus egyébiránt, minden
ószövetségi „rictusságot” is kigyomlált. Gyakorlatilag az egész Hegyi Beszéd
erről szól. A megtűrt és isteninek beállított, de legalábbis elfogadhatónak
tartott evolúciós pszichológiai jelenségek ellenbeszéde ez. A leghíresebb a
szemet szemért elv totális felrúgása, mely után nincs bosszú. Sem arányos sem
aránytalan. Kegyelem és megbocsájtás van és jó példa. Vagy például, mikor arra
kér, hogy szeresd az ellenségeidet és könyörülj rajtuk. Teljességgel az
evolúciós „erősebb kutya” elv szöges ellentéte. Gyakorlatilag az emberi
ösztöntermészet megerőszakolását követeli itt meg. A hatalomról már nem is
beszélve, amikor arról beszél, hogy „adjátok meg a császárnak, ami a császáré
és Istennek, ami az Istené”, csak az nem veszi észre, aki szándékosan nem
akarja, hogy ez a krisztusi út és a bármilyen hatalmi pozíció teljes
szétválasztásáról és elhatárolásáról szól. Nem igazán rajong a jó állással
megkeresett és fenntartott jó egzisztenciáért is, hiszen maga példáját ennek
szöges ellentétének állítja be: „Jézus így válaszolt neki: A rókáknak van barlangjuk, a madaraknak van
fészkük, de az Emberfiának nincs hol lehajtania a fejét.” (Mt.8:20)
Jézus minden egyes cselekedete és mondata az evolúciós ösztön totális
megtagadása. A teljes önfeladás felé vezető buzdítás. Nincs szexuális
szaporodási ösztön megélés, nincs genetikai készlet továbbadás, nincs siker,
karrier, pozíció, hatalom. Mert ezen dolog mindegyikének a motivációja
végtelenül önző, ösztönszintű és az Istenben nem hívő, csak ebben a világban
gondolkodó embernek a kapaszkodója, hogy ebben a világban valamilyen torz
formában az örökkévalóságot megnyerje. Jézus pedig olyan örökkévalóságról
beszél, amely szöges ellentéte ennek a világnak, szöges ellentéte az
ösztönprogramunknak. Jézus élete a teljes önfeladás, hogy más embereknek jobb
legyen. Jézus életének csúcsa, amikor az evolúciós alapvető életösztönnel is
szembehelyezkedik és legyőzi azt, s önként feláldozza életét, másokért. Nem
kell a megváltás misztériumát feltétlen taglalni ehhez, elég ha valaki csak, mint
példát lát tettében, hogy az ember kiáll a jóért, az igazért, az elveiért.
Főleg ha azok arról szólnak, hogy másoknak jobb legyen, akár annak árán is, ha
nekem rosszabb. Totális ellentéte az evolúciós programunknak.
Istent nem érdekli tehát a pozíciónk, a hatalmunk,
az egzisztenciális sikerünk. Nem lát bennünk hőst, ha háborúban meghalunk. „Nincs senkiben nagyobb szeretet annál, mintha valaki
életét adja barátaiért.” (Jn. 15:13) Barátaiért! Nincs szó sem hazáról,
államról, királyról, birodalomról de még csak családról sem. Minden vérségi
szintből jövő erény, semmit sem ér. Csak az egyéni, önálló lélek. Életünket
pedig sokféleképpen adhatjuk, nem csak szó szerint halállal. Életedet adod, ha olyanokért
élsz, akiket szeretsz. S Jézus példáján még bizony, az ellenségedet is. Életedet
adod, ha nem törekedsz fel a ranglétrán, hanem azokat húzod feljebb, akik
lentebb vannak. Életedet adod, ha nem saját szaporodási ösztönöd elengedve
nemzel utódot, hanem ha örökbe fogadsz a megannyi erre váró, hányattatott, de
jobb sorsa érdemes gyermek közül. Az „életét adja” itt az evolúciós ösztön,
világban való továbbörökítési, továbbélési szándékáról való lemondást jelenti
végső soron. Annak milliónyi aspektusával, mely életünk során jelen van. Amíg
pedig ebben a világban akar az ember tovább élni, nem ismeri a valódi
örökkévalóságot. Mely olyan önfeladó, végtelen szeretet, melyhez foghatót a
természet rendjében, az evolúció diktálta ösztönjátékban sosem fedezhet fel az
ember kristálytiszta formájában. János apostol is hasonlóról ír, s végszóként
szólhat mindazoknak, akik valamely formában az örökkévalóságot ebben a
materiális világban (is) akarják megélni, ebben fennmaradni, a fentebb taglalt formákban:
„Ne
szeressétek a világot, se azt, ami a világban van. Ha valaki szereti a világot,
abban nincs meg az Atya szeretete. Mert mindaz, ami a világban van, a test kívánsága, a szem
kívánsága, és az élettel való kérkedés, nem az Atyától, hanem a világtól van. A világ pedig elmúlik, és
annak kívánsága is; de aki Isten akaratát cselekszi, megmarad örökké.”
(1.Jn. 2:15-17)
Horváth Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése