Közeledve a választások felé
egyre többekben merül fel, hogy miképpen is álljanak hozzá, milyen döntést
hozzanak és mi alapján. Minek után manapság a „keresztény Európa” és a nemzeti
jelző is igencsak a kampány centrumát képzi, nekünk, akik magukat kereszténynek
valljuk és nemzeti identitásunkat is fontosnak véljük úgy gondolom pár
gondolatot kell e kapcsán szólnunk.
Sokszor tisztáztuk már, hogy a
politikában hangoztatott kereszténység és a valód krisztusi kereszténység két
külön dolog. Előbbi egy kulturális, szokások és íratlan moralitást magába
foglaló társadalmat összetartó szellemi massza. Ez nem igényel semmiféle valódi
hitet, egyszerűen hagyományok és erkölcsi szabályok betartását jelenti. Antall József
ahogy mondta: „ Európában az ateista is keresztény.” Nos, ez tipikusan erre a
kultúr-kereszténységre vonatkozik. Aztán ott van a valódi, élő hit. Krisztus
szelleme. Amely nem ismer országhatárokat, jogrendet, kulturális
beidegződéseket és szokásokat. Hanem mindent átható igazság. Ezen utóbbi
értelemben nem lehet sem keresztény Európa, sem egy ország. Egyes emberek
lehetnek, akik szívükben Krisztust hordozzák. Ez a két értelmezés abszolút
szemben áll egymással, azonban mégis megtéveszt nagyon sokakat sajnos. Így
pedig valóban hívő, keresztény emberek támogatnak egy kirakat-keresztény
társadalmat összetartó ideológiát, amely mellőz minden hitet. A jobboldal
foglyul ejtette a kereszténységet. Hamis prófétaként Jézus nevében szól, s
édesgeti magához az egyházat, valójában pedig rothadó, világi racionalitás
vezeti minden egyes tettét. A nemzeti identitásunkat ugyanilyen módon ejtette
rabságba a jobboldal, mikor erős államizmusát úgy tünteti fel, mint a nemzet
hathatós képviseletét. Azonban a nemzet,- hasonlóan, mint Krisztus,- egy
szellem. Egy szellemiség, mely nem zárható bürokratikus intézményrendszerek
keretei és jogi hasábok közé. Az állam megtévesztette a nemzetieket, mert elhiteti, hogy az állam
és a nemzet azonos lehet, holott, ahogyan a kultúr-kereszténység is szemben áll
a valódi kereszténységgel, úgy áll szemben a nacionalista állam a valódi nemzeti
identitással.
Félre értés ne essék, ezt a
baloldal ugyanúgy igyekszik felhasználni. Ugyanúgy létezik egy kereszténységnek
nevezett kultúrbalos ideológia, amelynek nem sok köze van Krisztus szelleméhez,
és ugyanúgy létezik egy nemzet fogalom, amely a valóban bennünk élő
identitásunkkal köszönő viszonyban sincs. Azonban történelmi léptékben ez
viszonylag friss jelenség a jobboldal több évezredes tévképzetével szemben, s
jelenkorunk Magyarországán most a jobboldali mű-keresztény, mű-nemzeti gondolat
dívik. Utóbbi, tehát jobboldali szemszögből következetesen véghez vitt
logikával arra jutunk azonban, hogy megkérdőjelezhetjük egyáltalán helyes-e a
demokrácia? A jobboldal kényszerhelyzetében demokrata csupán, korábban a
felvilágosodás után ameddig tudta próbálta korlátozni a demokráciát, amely
alapvetően baloldali szellemi vívmány. A nyugati kamujobboldalra ez persze nem
vonatkozik, ott teljesen más értelmezése van a jobboldalnak. Azonban a jobboldal
alapvetően hierarchikus, tekintélyelvű. Az arisztokrácia, a monarchizmus híve.
A középkori jobboldal által foglyul ejtett kereszténység pedig szintén az
arisztokratikus, monarchizmus pártján állt. Ehhez idomították a teológiát is és
született meg a koncepció, az Isten által felruházott uralkodókról, meg Mária
országáról és a többi. Csak a Szentírás inkább így szól:
„Jézus észrevette, hogy körül akarják venni, erőszakkal meg akarják
tenni királynak, azért visszament a hegyre, egyedül.” (Jn. 6:15)
Persze Jézus nyilvánvalóan
király, ahogy ő maga is mondja. Azonban azt is mondja, hogy ez a királyság nem
e világból való. Mi mégis teremteni akarunk egyet? Mégis közvetve megakarjuk
valósítani? Felajánljuk a koronát Szűz Máriának de mégis honnan vesszük, hogy
egy Palesztina területén egykor élt zsidó asszony a Mennyben elfogadja-e?
Egyáltalán a mennyei létállapotban foglalkozik-e ilyen szintű dolgokkal? A
jobboldal ezen irányú szakralitása egy külön misét megérne miért nem
egyeztethető össze a krisztusi tanokkal. Ezt azonban nem csak a katolikusok
űzték, de a nagy protestáns népegyházak sem zárkóztak el a monarchista ideától.
C.S. Lewisig kell mennünk, hogy találjunk értelmes, Krisztussal
összeegyeztethető alternatív véleményt.
„Hiszek a politikai egyenlőségben. De két ellentétes céllal küzdhetünk a demokráciáért.
Vagy mindenkit annyira jónak tartunk, hogy megérdemlik, hogy részt vegyenek a
közösség kormányzásában, s olyan bölcsnek is, hogy a közösség rászorul a
tanácsukra. Véleményem szerint ez hamis és romantikus elképzelés a
demokráciáról. Másrészt viszont gondolhatjuk azt is, hogy a bűnbeesés után
minden ember olyan gonosszá lett, hogy egyikükre sem lehet felelőtlen hatalmat
rábízni embertársai fölött. Azt gondolom, hogy ez lehet az igaz demokrácia
alapja. Isten nem teremtett egyenlősdit a világban. Hiszek a szülő
tekintélyében a gyermeke fölött, az iskolázottakéban a tanulatlanok fölött. Ez
éppen annyira része az eredeti tervnek, mint az ember tekintélye az
állatvilágban. Hiszek abban, hogy ha nem buktunk volna el, akkor Filmernek
igaza volna, és a patriarkális monarchia lenne az egyetlen törvényes
kormányzati forma. De mivel megismertük a bűnt, meg kellett tapasztalnunk, hogy
„minden hatalom megront, a föltétlen hatalom pedig föltétlenül tönkretesz”,
ahogyan Lord Acton mondja. Egyetlen orvosságnak az kínálkozott, hogy kivesszük
a hatalmat az ember kezéből, és helyébe az egyenlőség jogi elvét ültetjük. Az
apák és a férjek tekintélyét jogosan törölték el jogi síkon, nem mintha ez a
hatalom önmagában rossz volna (sőt, szerintem isteni elrendelés), hanem mert
apák és a férjek rosszak. A teokráciát nem azért törölték el jogosan, mert
helytelen volna, hogy a tanult papok vezessék a tanulatlan laikusokat, hanem
azért, mert a papok olyan bűnös emberek, mint mi többiek. Még az ember
állatvilág fölött gyakorolt hatalmát is korlátozni kellett, mert olyan sokszor
visszaélt vele.
Az egyenlőséggel éppen úgy vagyok, mint a ruházkodással. A bűnbeesés következménye mindkettő, és azt gyógyító orvosság. Ha megpróbálnánk az egyenlőségtől visszafelé indulni, hogy újra helyreállítsuk a régi tekintélyeket, éppen olyan bolondságot követnénk el, mintha levetnénk a ruhánkat.” (C. S Lewis: Tagság)
Az egyenlőséggel éppen úgy vagyok, mint a ruházkodással. A bűnbeesés következménye mindkettő, és azt gyógyító orvosság. Ha megpróbálnánk az egyenlőségtől visszafelé indulni, hogy újra helyreállítsuk a régi tekintélyeket, éppen olyan bolondságot követnénk el, mintha levetnénk a ruhánkat.” (C. S Lewis: Tagság)
Jelen állapotunkban nem tudjuk
reprodukálni az ideális Isteni állapotokat a társadalomban. Jelen állapotunkban
a legkisebb rossz felé kell húznunk. Ez rendszer szinten olyan berendezkedést
jelent, amely engedi a konkolyt és a búzát együtt nőni az aratásig.
Felhozhatnám ismét az anarchizmusomat, azonban az már valamelyest idealisztikus
állapot, már feltételez egy szellemi érést. Annyi viszont bizonyos, hogy a
keresztényeknek újra kell értelmezni az állam és a politika felé fűzőfő
viszonyát, méghozzá minimum egy libertariánus irányban. Most itt van nekünk a
demokrácia, ezzel kell kezdenünk valamit. Nem, egyébként nem ez a legkisebb
rossz. Nem a mai magyar torz demokrácia, de nem is a nyugati típusú
liberálfasiszta demokrácia felfogás. Mégis azzal kell dolgoznunk, ami adott.
Tehát, hogy szavaz egy krisztusi ember? Rég nem lenne krisztusi ha erre egy konkrét
válasz létezne. Pedig ilyenre vágynak az emberek mind. De nem, ilyen válasz
nincs. Egy hívő ember szavazzon a lelkiismerete szerint. De a lelkiismeretét ne
keverje össze a propaganda által belé ültetett berögződésekkel! A hívő ember
számára a Szentlélek mindig ott van mint legfőbb pártfogó, amely megsúghatja
azt adott helyzetben, hogy mi a helyes. Ez miért ne terjedhetne ki egy
választásra is? Súghat a Szentlélek két kereszténynek teljesen más voksolási
lehetőséget? Persze! Lássuk be, hogy Isten szempontjából egyik párt sem jó.
Mindegyik egy velejéig romlott, világi logika szerint működő, sátáni bűzlő
romhalmaz. Akkor is ha magát „keresztény-konzervatív” jelzővel látja el, és
akkor is ha nem. De képes Isten arra, hogy használjon minket. Akár
keresztényként teljesen ellentétes pártokra is szavazhatunk és mindet Isten
szelleme súghatja meg. Mert bár nekünk idelent ez érthetetlen, odafentről a
kirakós sokszínű apró darabjaiból melyek látszólag ellentétesek, kirajzolódhat
valami igazán szép összkép. De minimum olyan, amilyet Isten akar. Így használva
minket fel az ő általa érthető és helyes világkép kialakítására. Úgyhogy sokat
ne töprengjük kire helyes szavazni, vagy ha mi nemzetiek vagyunk, vagy
keresztények vagyunk akkor kire kell szavazni. Ilyen nincs.
Azt pedig ne feledjük, hogy az
életünket sokkal mélyebb és valóságosabb tényezők határozzák meg, mint a
politika vagy a pártok. A minket összetartó erők olyanok, mint a nemzeti,
kulturális identitásunk, hitünk,baráti viszonyunk, családi kapcsolatok, emberi,
szeretetteljes kapcsolatok. Mély, sokdimenziós emberi érzések, összekötő és
szétválasztó erők ezek. Melyekhez képest a politika eltörpül, és régen rossz,
ha az felülírja a többi, valóságos, Isten által rendelt önmeghatározásunkra
szolgáló identitást és emberekhez fűződő viszonyunk.
Horváth Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése