Ahány kultúra, annyiféle hitrendszer. Ahány hitrendszer,
annyiféle megközelítése Istennek. Pontosabban nem is Istennek, hanem általában
az abszolút igazság megragadásának. Az embereket, bárhol és bármikor is éltek
mindig is foglalkoztatta a nagy „miért?”. Mit keresünk a földön, mi a célunk,
mi történik, ha meghalunk, van-e utána valami? Egyszerre azonban mindegyik
válasz nem lehet igaz teljességében. Tehát milyen messze is vannak
gondolatrendszerek és vallások az Abszolútumtól, vagy másként, magától Isten
megértésétől. Szubjektív, keresztényi megközelítés következik:
Az én „Isten-piramisom” fő gondolatmenete Jézus megértése
körül forog. Az Ő tanai, illetve Isteni mivoltának felismeréséhez mérem egy
adott felfogás abszolút igazsághoz való távolságát. Természetesen itt nem
hirdetem a kizárólagosságát a kereszténységnek. Isten megértésének több útja
lehet, ahogy az igazságból is más és mást is megragadhatnak adott vallások. Az
igazság megértésének szintjei nem az Istenben való hit és jóságának szintje
egyben. A kereszténység azonban- véleményem szerint-, ami a biztos. Rajta
keresztül a Teremtőt biztosan megleli az ember.
A piramis legalja, illetve itt már a negatív irányba
hajló piramis „csúcsa”, az Istentől való távolság legmélyebb pontja a
klasszikus teista sátánizmus. A teista sátánizmus még az ókorban fellelhető
volt, részben a középkorban, napjainkba erősen kiveszett jelenség. A ’80-as
évek végén és a ’90-es évek elején a korai black metal zenekarok tagjai és
hívei körében tűnt fel újra komolyabban véve. De sajnos a jelenkorban sem egy
teljesen eltűnt jelenség. A teista sátánista hisz a Sátánban. Igen, őket nem
tudtam soha megérteni a legcsekélyebb mértékben sem. Szertartásokat tartanak,
mágiát használnak és minden egyéb módot megragadnak, hogy démonikus erőkkel
kapcsolatba lépjenek. Ha már black metal…a norvég mozgalom korai kulcsfigurája
Euronymous vallotta magát teista sátánistának. Ez szerinte a kereszténység
inverziója. Ebben igaza is van. Mindenben hisz, ami a keresztény mitológiában
van, de mégis a gonosszat választja. Euronymous azt nyilatkozta, terjeszteni
akarja a bánatot, gyűlöletet és a gonoszt. Azt hiszem a legtávolabbi
gondolatrendszernek érthető miért ezt választottam.
Ezután még mindig sátánizmus következik, de már a
hírhedt, modern Lavey-i sátánizmus. Anton Szandor Lavey zsidó származású zenész
az 1960-as években alapította meg az USA-ban a Sátán Egyháza nevű szervezetet,
ezen kívül megírta a Sátán Bibliáját, amiben rögzítette ideológiáját. Lavey nem
hitt a Sátánban, mint létező entitásban, inkább, mint metaforát használta a
földi örömökre, és az individualista emberre. Gondolatvilága materialista,
individualista és hedonista. Bár valamiféle hit egy felsőbb hatalomban nem
kizáró ok volt, ez a hatalom nem követel imádatot. A Lavey-i sátánizmus minden
lehetőséget megragad az anyagi, testi, földi örömök kiélésére. Legyen szexuális
aberráció, káros szenvedély, intoleráns viselkedés, önzés azt kikell élni
szerinte. Így a totális erkölcsi züllöttség és hedonista fertő jellemző erre a
nézetre. Lavey a sors fintoraként egy katolikus kórházban(ez volt legközelebb)
halt meg 1997-ben. Követői mai napig vannak, mi több, ha sátánizmus kerül
szóba, 90% esélye van, hogy a Lavey-i gondolatrendszerről van szó.
A New Age vallások kerültek még negatív tartományba.
Hívei általában már valamiféle jó felé akarnak közelíteni, de rossz helyen kopogtatnak.
A New Age, nevéből is adódóan egy rendkívül új és modern jelenség. Tömören a
hívei összeszednek mindenféle ezoterikus dolgot, amit sok más hasonlóval, vagy
kereszténynek mondott dologgal, neopogánysággal összegyúrnak. Nem térnék ki
most rá, sok értelmes dologra nem jutnak és a sok jóra, hasznos dologra sem
vezet.
Ateizmus és agnoszticizmus került még a negatív skálába.
Egyértelmű, hogy egy színtiszta ateizmus nem közelít Isten felé. Ennek ellenére
erkölcsi érzékük és emberi jóságuk lehet. Hisz a lelkiismeret ott motoszkál
bennük is. Az agnoszticizmus egy fokkal jobb, hisz már logikájánál fogva az
ilyen ember nem teljesen elutasító egy Isten képével. Megadja az elméleti
lehetőségét már, hogy létezhet egy ilyen hatalom.
Ezután kezdődik az ember Istenkeresése. Azok a nézetek,
amik már Isten igazságát próbálják megérteni. Legalsó szinten áll ebben a
deizmus, valamint egyéb egyéni Istenhitek. A deizmus egy felvilágosodás kori
filozófiai gondolat, mely azon alapszik, miszerint Isten megteremtette a
világot, de ezután magára hagyta, nem avatkozik bele életébe, hanem hagyja,
hogy az általa létrehozott világ, az általa létrehozott törvények szerint
alakuljanak. Ez a gondolat, vagy más alternatív Isten elképzelések, legalább
már tényként kezelik Isten létét. Az Istenkeresés minimuma ez.
A pogány vallások viszont nem már csak egy felsőbb
hatalom létét kezelik tényként, igyekeznek azzal belső késztetésüknél fogva
kapcsolatba lépni, különböző módokon közelíteni hozzá. A pogány vallások spirituálisak is. Igaz, hogy
sok közülük politeista(több istenhívő) vagy panteista( a világ Isten), ezek is
csak Isten megértésének részletei. A több isten, mint a tűz, víz, szél stb.
istene, valóban Isten megnyilvánulásai és hatalmának jelei. A japán sintó, vagy
a hinduizmus legelterjedtebb fajtái felismerték, hogy az isteneik, valójában
egyetlen hatalmas Teremtő különböző aspektusai, megnyilvánulásai csupán. A
pogány vallásoknak, ha idejük engedte, előbb, vagy utóbb de felismerték Isten
egységét. Ahogy a panteisták sem tévedtek abban, hogy a világ Isten, csak Isten
ennél több is. Ezt felejtették ki. A világ Isten része, mindenben áthat.
A buddhizmust tartottam méltónak a következő
lépcsőfoknak, annak ellenére is, hogy kifejezett istenképe sincsen. Ennek
ellenére egy spirituális, komplex filozófiai rendszer. Nagyon mély
gondolatrendszere van a nem látható világról és az emberi szellemről. A minden
Egy tana felismeri a világ spirituális egységét. Buddhát, a hinduk Visnu egyik,
ez idáig utolsó avatárjának( nagyjából prófétájának) tartják, hisz bár mellőzi
a hindu metafizikát, azoknak, akik nem ismerik Istent, tökéletes út lehet
magukon keresztül, a belsőjükből, önmagukon át eljutni mégis hozzá.
A judaizmus feljebb jár, hisz egy monoteista Istenképpel
rendelkezik. A Tóra és az Ószövetség egy két eltéréssel, de azonos a
kereszténységgel is. Jézust azonban, mint Istent nem ismerték el a mai napig.
Az iszlám viszont elismeri az Újszövetséget is, Jézus tanaival együtt. Ezt még
kiegészítve Mohamed próféta által írtakkal és tanítottakkal született meg a
Korán. Bár Jézus tanait elismerik, Isteni mivoltát nem. Prófétának tartják, de
aki ennél többet állít, szerintük nagyot téved. Ahogy a Szentháromságot sem
képes az iszlám értelmezni.
Furcsa, hogy az ember istenkeresésének csúcsát a
monoteista hinduizmusban, pontosabban a vaisnavizmusan határozom meg. Hiába
került ki Jézus a zsidók közül, hiába vették alapul a muzulmánok, egy másik
kontinensen nagyobb megértésre talál Krisztus isteni mivolta. A vaisnava
hinduizmus szintén rendelkezik „szentháromsággal”, a Brahma(teremtő), Visnu(megtartó),
Siva(pusztító) Isteni hármas egység formájában. Bár ez nem azonos a keresztény
Szentháromság lényegével. Erkölcsisége és aszkézise miatt azonban a hinduizmus
egyértelműen kivívta magának a tiszteletet keresztény szemmel. Még a II.
Vatikáni zsinat is a hinduizmust pozitív istenkeresésnek nyilvánította. A szent
iratai, a Védák, Upanisadok és Puránák pedig olyan bölcsességekről és
megértésről tanúskodnak, Isten igazságának szempontjából melyet nem hagyhatunk
figyelmen kívül. Ezen kívül, vagy talán épp ezek végett Krisna képében az Úr, másképp,
ahogy a Bhagavad-gítában nevezi magát „a Legfelsőbb Személy” testet is ölt
számukra. A hinduk olyan közel kerültek meditációkon, transzcendentális
utazásokon Istenhez,- de ezzel együtt más erőkhöz is-, hogy az Úr testet
öltött, hogy felfedje személyesen mivoltát. Krisna kiegészítette, illetve helyre
tette a hinduizmus tanait és világképét, a helyes irányba terelte ezáltal,
Önmaga felé.
A hinduk ezért Isten földi megtestesülését egyáltalán nem
utasítják el. Visnunak is 10 avatárját ismerik, melyből 9 jelent eddig meg.
Ebből azonban teljes egészében Isten megtestesülése- tehát nem Ő általa sugallt
ember, hanem maga Isten- az Krisna volt kizárólag. A hinduk nem tartják, úgy,
hogy kizárólag Istennek csupán a náluk való megtestesülése lehetségesek. A
világban sok helyen megjelenhet Isten, amikor és ahol úgy látja jónak. Pontosan
ezért Jézust is elismerik Isten hiteles inkarnációjának. Különös, hogy a saját
kultúrája és környezete a mai napig nem, míg egy idegen hitvilág elismeri Isten
megtestesülésének. Azonban van egy fontos különbség, amit a vaisnavizmus sem
képes a saját keretei között értelmezni Jézussal kapcsolatban.
Krisna és Jézus alapvető különbsége, hogy más és más
céllal és másképp érkeztek a világunkba. Krisna tanítani jött, ahogy Jézus is,
de Jézus feladata ennél sokkal nagyobb volt. Jézus egyszerre volt ember és
Isten. Krisna nem volt emberi. Bár emberi formában jelent meg az Úr, korlátai
sokkal tágabbak voltak. A vaisnava hit szerint Krisna képes volt például
megsokszorozni magát, és egyszerre több helyen lenni. Tehát az anyagi
törvényeknek nem volt alárendelve, hiába élt a mi fizikai világunkban egy
ideig. Jézus ezzel szemben nagyon is emberi volt. Elsőre úgy tűnhet, mintha
nagyobb dolog lenne Krisna formája, de vizsgáljuk meg jobban. Isten szemszögéből
kicsit olyan ez, mintha amikor az ember vizsgálja a hangyákat. Látja őket
felülről és látja merre haladnak. Krisna kicsit olyan, mintha egy hangyabábun
keresztül kommunikálnánk velük, de közben felülről látnánk az összefüggéseket.
Jézus azonban emberré lett. Ebben az esetben úgy kell elképzelni, hogy mi
magunk is hangyává válunk. Csak az ő érzékszerveik, kommunikációs formáik
léteznek számunkra és annyit láthatunk a világból és annyit érthetünk meg belőle,
mint egy hangya. Amennyit pedig a mi tudásunkból egy hangya fejébe tudunk
rakni, azt vihetjük magunkkal. Igen, ez csak egy hasonlat.
Jézuson
keresztül Isten, addig soha nem érzékelt módon
volt képes megtapasztalni az emberi létezést. A teremtményei önálló
individuummal
rendelkező lények voltak, akiken keresztül nem úgy láthatta az átélt
dolgokat,
mintha a saját maga individuuma jön el emberi alakban, annak minden
korlátjával. Máshogy nem is lett volna képes meghalni az emberek
bűneiért.
Krisztus nem csak tanítani jött, hanem a világ rendjét helyreállítani.
Az ember
eltávolodott Istentől, amit bűnös állapotnak nevezünk. A bűn zsoldja a
halál,
ahogy a Biblia írja. Jézus nem másért jött, hogy az emberiség bűnével
azonos ellen-áldozatot tegyen, mellyel kiegyenlítette a világ
spirituális rendjét( amit
a Biblikusan úgy mondható, hogy „kiengesztelte az Atyát”). Sem ezt, sem
azt,
hogy pontosan miként volt Isten és ember egyszerre Jézus, emberi ésszel
nem foghatjuk
fel. Ezt csak is hittel lehet értelmezni, a logikán túl vagyunk.
Jézusnak megkellet tapasztalnia az emberi létezést teljesen, így
bizonyos fokig elvágva
volt „felülről” az Atyától. Ő sem volt képes emberként teljesen
értelmezni
mindent. Jézus ezért imádkozik úgy, hogy „ha lehet óvj meg a
cselekvéseiktől,
de legyen meg a Te akaratod és ne az enyém”. Jézus emberi mivolta még a
kereszten mutatkozik meg, mikor azt mondja „Eli, Eli! Lama sabaktani?”
vagyis „Én Istenem, én Istenem, miért hagytál el engem?”. Itt mutatkozik meg
Jézus emberi mivolta leginkább, de ez egyben emberi formájának vége is.
Krisztus ezután mintha megvilágosodna, sugallatot kapna az Atyjától és azt
mondja „Beteljesedett”. Igen, megértette, az emberiség megváltatott. Krisztus
lénye és feladata ezért felülmúl minden más Isteni megtestesülést vagy
prófétát.
A kereszténység tehát, nem az ember
Istenkeresésének csúcsa. Fordítva, a kereszténység az Isten emberkeresése. Minden,
amit Jézus tanít, pont elég ahhoz, hogy az ember üdvözüljön, meglelje Istent.
Bár számos módja van, hogy közelíts a Teremtő felé, azért mégiscsak Jézus az a
biztos út, aminél fogva eljuthat az ember az Atyához, s nyugodt szívvel
őszintén mondhassuk mi is, amit Krisztus utoljára földi léte során: Atyám,
lelkemet kezedbe ajánlom!
Horváth
Martin
Ezt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlés