Kadhafi világnézete sajátos
egyvelege volt a társadalmi hagyományok tiszteletének, a külön utas
szocializmusnak és a közvetlen demokrácia megvalósítási kísérletének. Azt már
most mindenki engedje el, hogy a Líbia élén töltött több, mint 30 évében ennek
a gyakorlati nyomait kezdi keresni, mert a valóság és az elv között köszönő
viszony sem állt fenn. Ahogyan azt megszokhattuk már a történelemben. Nem
véletlen, hogy a Demagógia klasszikusai c. kötetsorozat részeként bukkantam rá
magyarul. De most mi az elmélettel foglalkozzunk, pár általam szemezgetett
részlettel a könyvből, a teljesség igénye nélkül.
Gyakorlatilag a pártokat és a
pártrendszereket alapjaiban kritizálja, alighanem olyan mondatokkal, melyekkel
szinte mindenki egyet tud érteni önmagában. Majdnem csak egy puzséri monológ is
lehetne.
„A
párt a modern kor törzse, ő a szekta. A társadalom, melyet egyetlen párt ural,
éppen olyan, mint az a társadalom, melyben egyetlen törzs vagy egyetlen szekta
uralkodik. Ugyanis, amint korábban említettük, a párt az emberek egy csoportjának
szemléletmódját, érdekeit, eszméit vagy egyetlen helyet képvisel.
Következésképpen tehát kisebbség, ha összehasonlítjuk a nép számával. Ugyanez a
helyzet a törzzsel és a szektával is, ezek is kisebbséget jelentenek, ha a nép
tagjainak számához hasonlítjuk őket. Azonos érdekeik és azonos szektariánus
eszméik vannak. Ezekből az érdekekből és eszmékből áll össze a közös
szemléletmód, nincs tehát különbség párt és törzs között a vérségi kötelék
kivételével, amely talán a párt létrejöttekor is megtalálható. Semmiféle
különbség nincs a hatalomért folytatott pártharcok, illetve a törzsek és
szekták küzdelme között. Ha a törzsi és szektariánus rendszer politikailag
elvetendő és igazolhatatlan, ugyanúgy el kell vetni a pártrendszert is.
Mindkettő azonos úton jár és azonos eredményhez vezet. A törzsi és szektariánus
harc ugyanolyan negatív romboló hatású a társadalomra, mint a pártharc.”
Aztán a képviseleti demokrácia kritikája is megérkezik, méghozzá
abban a kontextusban, mely szerint a következő evolúciós fog a
társadalomszervezésben a közvetlen demokrácia. Ezt is kifejezetten adom.
„A
filozófusok, gondolkodók és az írók akkor léptek fel a képviseleti rendszer
elmélete mellett, amikor a királyok, szultánok, hódítók nyájként terelgették a
népeket, s akik ennek nem is voltak tudatában. A legtöbb, amit a népek ebben a
korban akarhattak, az volt, hogy legyen egy képviselőjük az uralkodókkal
szemben. Ezek azonban még ezt is elutasították. A népek azért vívtak hosszú és
keserves küzdelmet, hogy ez a vágy megvalósuljon! Most viszont, a köztársaságok
korának győzelme és a tömegek korának kezdete után értelmetlen dolog lenne
demokráciának tekinteni képviselők kicsiny csoportjának megválasztását a nagy
tömegek képviseletére. Ez elavult elmélet és idejétmúlt gyakorlat. A hatalommal
teljes mértékben a népnek kell rendelkeznie. A világ által ismert legvadabb
diktatúrák a parlamentek árnyékában jöttek létre!”
A következő részre a nemzeti anarchisták kifejezetten „izgulhattak”,
hiszen leírja azt a nézetüket, miszerint a hagyomány és a kulturális kötődés
az, mely elsősorban a társadalmat és az egyént meghatározza, illetve annak
működését, nem pedig mesterségesen kreált, emberi intézmények és paragrafusok. Mondhatnám
akár kicsit krisztusinak is, hiszen a vallási hovatartozás alatt, ha nem valami
kulturális kirakatvallásosságot nézünk, hanem valódi lelki hitet, akkor annál
inkább igaz, hogy annak erkölcse felette áll a világi törvényeknél.
„Bármely
társadalom valódi törvénye a szokás (hagyomány), vagy a vallás. Vagyis minden
arra irányuló kísérlet, hogy e két forráson kívül álló törvényt hozzanak
bármely társadalom számára, érvénytelen és illogikus.(…) Ez a szabadságot
fenyegető veszély, mely ott rejlik az emberi társadalom valódi törvényének
elvesztésében, illetőleg ember alkotta törvényekkel történő helyettesítésében,
melyeket a kormányzási eszköz adott ki a célból, hogy uralkodjék a tömegeken.
Ellenkezőleg, a kormányzati eszköznek kell követnie a társadalom törvényét.”
Mindenek előtt fontos leszögezni, hogy szocializmus alatt Kadhafinál
egy roppant sajátos, valóban eredeti értelmében szociálisan érzékeny
társadalomképpel szembesülünk, nem pedig a kommunizmusban megismert formáját. A
jelenlegi szocialistának gúnyolt neoliberálisok pedig végképp szóba sem
jöhetnek itt. A magántulajdon kiemelt fontossága csakúgy megjelenik többször,
mint a vadkapitalizmus erős támadása. Ezek talaján egyfajta fentartható
fejlődéssel is összeegyeztethető szocialista társadalmi idea jelenik meg.
„A
saját szükségleteket meghaladó felhalmozás már egy másik embernek a társadalom
javaiból való részesedését akadályozza. Kizsákmányolásról beszélhetünk, ha
megengedjük a szükségletek kielégítését meghaladó felhalmozás érdekében
folytatott termelőtevékenységet, vagy mások felhasználását a szükségletek
kielégítésére, vagy a szükségleteken felüli dolgok megszerzésére, vagyis az
ember kizsákmányolását egy másik ember szükségleteinek kielégítése érdekében,
azért hogy más számára halmozzon fel saját szükségleteinek rovására.”
A következőkben nincs mit hozzáfűzni. Tradicionális értékrendű
anarchisták szívmelengetése.
„Természetszerűen
az emberiség az egyént és a családot jelenti, és nem az államot. Az emberiség
államot nem ismer. Az állam mesterséges gazdasági, politikai, némelykor katonai
rendszer, melynek semmi köze az emberiséghez.”
Ismételten következik a nemzeti anarchista felfogásnak megfelelő
társadalmi kép megállapítása. Mellyel maximálisan egyetértek, s melyet nem
hajlandó nagyon sok baloldali tudomást venni, mikor szolidaritásra akar
kényszeríteni globálisan másokat.
„A
törzs lényegében a születések révén kibővült családdal azonos. A törzs tehát a
nagycsalád. A nemzet viszont a születések révén kibővült törzs. A nemzet tehát
egy nagy törzs. A világ pedig a különböző nemzetekre oszlott nemzet. A világ
ezek szerint egy nagy nemzet. Ugyanaz köti össze a családot, mint a törzset,
vagy a nemzetet, vagy a világot. A létszám növekedésével azonban a kapocs
gyengül. Az ember fogalma hasonlatos a nemzetéhez, a nemzeté a törzséhez, a
törzsé a családéhoz. Ahogyan azonban az alacsonyabb szintről a magasabb felé
emelkedünk, a melegség foka úgy csökken.”
A fenti megállapítással, noha tényszerűen egyetértek, Jézus
Krisztus nem éppen ragadt meg itt, hanem valóban egy mindenkire univerzálisan kiterjedő
szeretetről beszélt. A feladat éppen ezért is nagy és nemes, hogy az ösztönösen
folyamatosan gyengülő kötődést, mely a nagyobb és nagyobb társadalmi egységnél
jelenik meg, azt leküzdjük. Ez azonban egyéni lelkifejlődéssel működhet csak. A
Zöld könyv ilyen magasságokba aligha emelkedett.
A Zöld könyv gyakorlati megoldásként helyi szinten, alulról
szerveződő kongresszusok megalapítását javasolja, melyek a szakszervezetekkel
közösen, minden résztvevő helyi lakos bevonásával hoznak döntéseket a maguk
életterére nézve. Ezen a kongresszusok vezetése pedig a többi, lokális közösség
hasonló kongresszusainak vezetésével tárgyalja meg, jut dűlőre a közös, egész
országukat értintő kérdésekben. Ez utóbbi jelenti kvázi a kormányt. Egyébiránt
ez egy szimpatikus idea számomra, és egybecseng azzal, melyet oly sokszor
hangoztatunk, hogy alulról szerveződő és lokális közösségek hálózatára lenne
szükség egy ideális társadalomban. Mindazonáltal Kadhafi könyve nem valami
kidolgozott ennek részleteiben, sokkal inkább egy pamfet, ami világra kürtöli –
sokszor meglehetősen jó irányba tartó-, vágyait egy utópiáról. Persze külön
pikantériája, mint minden ember alkotta ideológiának, rendszernek, utópiának,
hogy a gyakorlata csúfos kudarcba fullad. Kadhafi habár sokban tett azért, hogy
a Zöld könyvben vázoltak elinduljanak a megvalósulás útján, azért fényév
távolságokban maradt nagyon hamar ez a próbálkozás. Végül csakhamar egy általa
a Zöld könyvben mélységesen kritizált egypártrendszert hozott létre. Nem, hogy
szindikalista, lokális kongresszusok hálózata nem lett, de autokratikusan,
kemény kézzel irányította felülről emberein keresztül Líbiát. Bár az erőszakot
mind a hatalom részéről, mind a hatalmat megdönteni kívánó forradalom részéről
elítélte ( ismét nagyon szimpatikusan), végül 2011-ben rendszerét véres
erőszakkal védte kétségbeesetten, a Zöld könyv tanácsait egyáltalán nem
megfontoló szintén erőszakos forradalmárokkal szemben, akik végül gyalázatos
módon ki is végezték a Zöld könyv szerzőjét.
Horváth Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése