A híres nagy 2015-ös migránspara
idején, mikor ez a probléma még a hétköznapi ember számára is valamelyest
tapasztalható és életszerű volt, mikor a Keleti pályaudvar előtt tüntettek a
feltorlódott tömegek, aztán indultak útnak karavánként az M1-es autópályán, és
mindenféle települések mellé raktak nyitott táborokba ezreket, hogy azok
átsétálva a falun, városon pattanjanak tovább; nos ekkor történt velem egy
eset. Kórházi liftben utaztam, majd egy hidzsábot viselő arab nő lépett be a
felvonóba a gyerekével. Kissé kétségbeesetten mutogatott a digitális kijelzőre
és szaporán vont kérdőre engem érezhetően, de persze egy mukkot sem értettem.
Gyorsan eszembe ötlött, hogy hát az arab írásjelek milyen krikszkrakszosak a
latin írásunkhoz képest és szegény bizonyosan nem tudja, hogy hányadikon jár.
Nagy megnyugvással léptem ki a liftből, hogy rájöttem a problémára és büszkén
mutattam a kijelzőre, mutatva ujjammal egy kettest és erélyesen mondottam: two!
Már a folyosón jártam mikor eszembe jutott, hogy mekkora tudatlan bunkó vagyok,
hiszen ha az írásuk ugyan nem is latin, a számok, amiket mi is használunk azok
az arab számok. Ha egy valamit letudott olvasni abban a rohadt liftben az a „two!”
volt. Valami ilyesfajta ostoba tudatlanság érzésem van akkor is, mikor úgy
általában az emberek az iszlám világról, de főképp mostanság Iránról beszélnek.
Valójában féktelen nagy prosztó, bunkó tudatlanság uralkodik a fejekbe ezzel a
világgal kapcsolatban, miközben mindenki a migráns válság óta legalább akkora
szakértője, mint a focinak.
Azt általában tudjuk, hogy Allah
az Isten neve meg Mohamed a nagy prófétájuk és, hogy szeretnek földön
hajlongani ima közben. Azt is szoktuk tudni, hogy alkohol és disznóhús fogyasztása
tiltott az iszlám körében, hiszen a kaja és részegedés kontextusában hamar
jegyez meg dolgokat a Közép-Kelet európai ember. Ez azonban kevés egy
jobboldalinak, hogy ellenezni tudja a muszlimokat és kevés egy baloldalinak,
hogy nyugodtan jelenthesse ki, hogy européer kompatibilisek a muszlimok. Akár
szakképzett, akár autodidakta vallásfilozófusok, kultúrantropológusok ne is
olvassák tovább, mert semmi újdonság nem fogja érni őket. Egy egyszerű, gyors
alapképzés jön pár információval, amit illik azért tudni az iszlámról.
1. Keresztények, zsidók, muszlimok tesók!
Ez a három vallás gyakorlatilag
közös tőről fakad, egymásból következik és ezért együttes néven ezért is
nevezzük Ábrahámi vallásoknak őket, nevezetesen mind három Ábrahámot tartja az
első prófétának, akitől ered a vallása. Időrendben először a zsidó vallás jelent meg, majd a keresztény
és végül az iszlám zárta a sort. Ha nagyon primitíven akarjuk megfogalmazni a
zsidók megírták az Ószövetséget, a keresztények hozzácsapták az Újszövetséget,
amiből a zsidók már köszönték nem
kértek, majd Mohamed fogta ezt a kettőt, csinált belőle egy rebootot, hozzácsapta
a saját tanait és kész lett a Korán, amiből már se a zsidók, se a keresztények
nem kértek. Nos, mivel a Korán nagyrészt egy Biblia reboot, így annak szinte
minden fontos szereplője megjelenik benne a már említett Ábrahámtól Mózesen,
Ézsaiáson a megannyi prófétán át, egészen Jézusig. Mind megbecsült és tisztelt
prófétaként. Mi hát akkor a gond? Az, hogy Mohamed nem csak rebootolta, de
folytatást is készített hozzá így pedig egészen más fénytörésbe helyeződik a
bibliai személyek, elsősorban Jézus Krisztus szerepe. Mohamed „ a próféták
pecsétje” mondja az iszlám. Tehát az Isten kinyilatkoztatását ő tölti be, ő
zárja le, az ő tanai a tökéletesek, ővele kerek a történet. Így pedig nem lehet
Jézus a betetőzés, a messiás, a megváltó, az alfa és az ómega. Kicsit olyan,
mint mikor a Star Wars 9. részében visszahozzák Palpatinent, ezzel pedig
totálisan máshogy kell tekinteni a Jedi visszatérben Vader és Luke szerepére és
eredményére a lyukba hajított Uralkodóval kapcsolatban. Valami ilyesmi a
helyzete az iszlámnak is Jézussal. Mivel van folytatása, egy „új trilógiája” a
próféciának, így Jézus csak egy próféta az iszlámban a sok közül, de semmiképp
sem Isten fia. Nem azonos Istennel, nem kivételesebb és nagyobb a szerepe, mint
mondjuk Mózesé és a legkevésbé sem hal meg és váltja meg ezáltal misztikus
módon az emberiséget. Utóbbi, hogy egy prófétát keresztre feszítsenek,
olyannyira elképzelhetetlen az iszlámban, hogy külön alternatív történet van
rá, hogy Allah megmenti Jézust, magához emeli és egy Jézus hasonmás test „hal
meg” a kereszten. Érdekes, hogy a kereszténység legfőbb Jézussal kapcsolatos
tanításai (ezzel együtt szellemiségének) kikukázásával, sok tekintetben „vissza
tértek” az eredeti, ószövetségi zsidó szabályokhoz, mint az étkezési
szokásokban különböző tilalmak. Mindezeket egybe vetve ez a három vallás bizony
tesó, bár a nagy ölelés elmarad közöttük. De megemlítendő, hogy az iszlám, mind
a zsidókat, mind a keresztényeket a „könyv népeként” aposztrofálja és a
történelem során a zsidó és keresztény alattvalók egy muszlim birodalomban
kevésbé számíthattak durva atrocitásra.
2. Egyszerűen nagyszerű tanok
Ha valamit elmondhatunk az
iszlámról, akkor az az, hogy túlságosan nem bonyolította túl a teológiáját. Nem
igazán bonyolódott bele mély filozófiába és magyarázatokba. Ha ellentétpárt
kéne találni a minden részletkérdésbe filozófiailag belegubancolódó
hinduizmusnak, akkor az iszlám a tökéletes komplementere. Ugyan a zsidók
törvényei is többnyire logikus magyarázatok nélküli, elfogadott dolgok voltak,
de a rabbik a későbbi évszázadokban azért a Talmudban és egyéb platformokon
igyekeztek magyarázatokat adni különböző felvetődő kérdésekre. Ezekből aztán
nem lett zsinatokon elfogadott kánon, ezért sokfajta koncepció létezik a
judaizmuson belül arról, hogy miként működik a lélek, hogy lesz a feltámadás
vagy, hogy éppen milyen gyümölcs lehetett a tiltott gyümölcs. Ehhez képest a
muszlimok ennyit sem feccöltek felesleges kíváncsiskodásból adódó koncepciókra,
ők egyértelműen a gyakorlatra fektették a hangsúlyt. Az iszlám teológia fősodra
szinte tisztán a Korán tanainak gyakorlatba ültetésének lehetőségeivel foglalkozik.
Ebből lett a saría, azaz az iszlám jogrend. Ezt ismeri a nyugati világ leginkább
rémhírekből, mint saját feleségét megölő, erőszakoló majd azt megúszó nőellenes
és lopásért kézlevágós törvénykezést. Ezek pedig általánosságban igazak és a
saria tartalmaz rengetek nyugati erkölcsnek meghökkentő dolgot. De senki ne parázzon
be ha muszlim közegbe kerül, nem fogják automatikusan levágni a kezét, hiszen a
saria alkalmazása is országonként eltér. Szaúd-Arábia például kifejezetten kéz
levágósan komolyan vevő ország (ironikusan a demokráciaexporter USA nagy
barátja) vagy Irán is híres a daruval melegeket felakasztó betartatásáról.
Viszont például hiába muszlim Kazahsztán vagy Törökország, Albánia és egy csomó
másik nemzet, köszönőviszonyban sincs a sariával a jogrendjük. Attól, hogy
valaki muszlim, nem jelenti, hogy a saria szerint él, vagy alkalmazza, ahogyan
nem jelenti, hogy, aki keresztény, az a konzervatív orbánista „kereszténydemokrácia”
híve. Bár tény, hogy az iszlám és a saria viszonya sokkal reálisabb, mint a
kereszténység és a kultúrkereszténység torz világa. Ezen kívül az iszlám
általában kerül minden nem minimalista teológiát az elméletben is, így például
a Szentháromság teljesen értelmezhetetlen számára és szigorúan Allah egy
mivoltában hisz, annak bármilyen hármas tagozódását politeizmusként tudja
felfogni és ezáltal meglehetősen morcos az ilyesmire. Viszont Kálvinnal jót
pacsizhatnának, hiszen talán a kálvinizmuson kívül semmi másban nem jelenik meg
olyan hangsúlyosan a predesztináció (eleve elrendelés), mint az iszlámban.
3. A muszlimok nem arabok!
Bár igencsak sztereotip az
iszlámról rögtön az arabokra asszociálni, nem teljesen fedi egymást a két
halmaz. Természetesen az iszlám az arab kultúrkörben született és az arab világ
szinte egésze az iszlám égisze alatt egyesül, mégis túl nyúlik azon. Elég ha
arra gondolunk, hogy bizony a legnépesebb iszlám ország nem más, mint
Indonézia. Nem nehéz kitalálni, hogy Indonézia a Dél-kelet ázsiai szigetvilág
országaként nem igazán sok etnikai kapcsolattal rendelkezik az arabokkal. Ahogy
Észak-Afrika és még Közép-Afrika jelentős részén élő muszlim országok sem.
Észak-Afrika, így Egyiptom, Marokkó, Tunézia stb. lakosságát sokan arabnak
hiszik, de ha pontosak akarunk lenni, akkor ők berberek. Délebbre haladva a
hatalmas, milliós muszlim országokhoz, mint Nigéria pedig nem kell sok
magyarázatot fűznünk, hogy ott nem épp arabokra számíthatunk. De a volt
Szovjetunió területén élő kazahok, türkmének, üzbégek, azeriek és sokan mások
sem éppen sok kapcsolattal rendelkeznek az arab nemzetiséghez. De még
Afganisztán lakói is a pastu etnikumhoz tartoznak, ahogy Pakisztán lakosságának
jelentős része az indiaiak mellet. Törökország hiába muszlim semmi köze az
arabokhoz a türköknek, ahogyan Albánia is indoeurópai nép és a bosnyákok is
szlávok. Irán pedig hiába ír a nyugati ember számára ugyanolyan arabos
krikszkrakszokat, valójában perzsák és sokkal több közük van az indoeurópai népekhez,
mint az arabokhoz. Elég arra gondolni, hogy az ország neve, Irán jelentése is „árják
földje”. Rengeteg muszlim kultúrájú népet tudnánk még mondani, de ebből is
látszik, hogy az iszlám egyáltalán nem egy etnikumhoz köthető vallás, sőt
számarányokat nézve a muszlimokon belül az arab származásúak vannak
kisebbségben. Bárki, bárhol, bármikor vállhat muszlimmá a világon és ezért is
van majdnem az összes nemzet között, ha nagyon kis arányban is (mint
Magyarországon) de muszlim közösség.
4. Ahány ház, annyi iszlám
A keresztény kultúrkör is először
nyugati (katolikus) és keleti (ortodox) részre osztódott, majd pedig a
katolikus kultúrkörön belül jött a reformáció és megjelentek a protestánsok. A
protestánsok pedig több válfajra osztódtak és akkor a neoprotestáns kismillió
ágazatról még nem is beszéltünk. Ez egy szintén akkora területet érintő vallás
esetében, mint az iszlám, szintén nem lehet másképp. Az iszlám három, de főleg
kettő irányzatra oszlik. A legnagyobb mely a világ muszlimjainak 80%-át
biztosan jelenti: a szunnita. Másik a síita, akik körülbelül 10% körül mozognak
és 1-2% háridzsita. További kis irányzatok is léteznek de az majd a bónusz
részlegen lesz tárgyalva. Fő szembenállás tehát a szunnita versus síita. A
különbség pikáns keresztény kultúrkör emberének, akik megszokták a mély
teológiai ellentéteket. A muszlimok esetében egy sajátos legitimitási kérdés a
törésvonal, nevezetesen a szunniták Mohamed prófétát értelemszerűen elismerik
és halála után a muszlim közösség kalifákat emel ki maga közül vezetőnek.
Mohamed nem nevezett meg utódot és ezért a közösség dolga megválasztani a
vezetőit. Nos, ezzel a síiták nem igazán értenek egyet és mindenképp leakarják
vezetni jogos utódlási vonalat. A síiták elutasították a kalifákat és Ali
(Mohamed unokatestvérét) tekintik legitim, Isten által felkent utódnak illetve
ezen az irányvonalon, az ő utódaira öröklődik ez. Ők az imámok. Fontos kérdés
ez nekik, hiszen a síiták szerint ez a biztosítéka, hogy a muszlim közösség
helyes irányba menjen, hiszen csak a jogos isteni felkent utódok, imámok
rendelkeznek azzal a tökéletes tudással, hogy igaz irányba vezessék a
muszlimokat. Nem holmi kalifák. Persze ez az utód visszavezetgetés rizikós
dolog és szükségszerűen törések képződnek a síitákon belül is ki milyen
öröklési ágra jut és tart legitimnek. Így például legelterjedtebb síita
irányzat a tizenkettes sía irányzat, mely 12 immámot ismer el, de ott vannak a
hetes síiák is és sokan mások. Ha azt nézzük, hogy az immámok
tévedhetetlenségében, isteni titkos tudásában hisznek, kicsit egyházszervezésben
ők az iszlám világ katolikusai. Érdekes megemlíteni, hogy a világ muszlimjai
közül a síiták szinte mind Iránban csoportosulnak. Irán az egyetlen muszlim
ország, ahol a síita irányzat az államvallás és a domináns. Érdekes gondolat,
hogy nem arab etnikai hátterük, kultúrájuk mennyiben befolyásolta őket az arab
tengerben, hogy teljesen más irányzatra feküdjenek rá. Persze a szunnita irányzat
sem egységes és számtalan alfaja van, melyre szintén elmondható, hogy
Afrikában, az arab világban, Ázsiában, vagy a Balkánon is más-más irányzat
dominál a szunniták körében. Az Al-kaida, az Iszlám Állam, a Boko Haram
például, mind szunnita szervezet, annak különböző radikális irányzataihoz
tartozva. Persze nem kell félteni a síitákat sem, ők is „büszkélkedhetnek” egy
terrorszervezettel, a Hezbollahhal. Természetesen mind az egyszerű szunnita,
mind a hétköznapi síiták többsége normális ember, aki nem minden pillanatban
egy jó robbantásra vár. Ne sztereotípizáljunk.
4+1. Bónusz érdekességek:
Szalafizmus: a szunnita iszlámon belül egy radikális,
ultrakonzervatív ág. Egy agresszív, hiperradikális reformációnak fogható fel,
ami visszakar menni a Mohamed utáni generációk hagyományához és ezt
visszaállítani az iszlámban. A legtöbb terrorista ezen ág alá tartozik valamely
módon. Kifejezetten a Nyugat-Európában beszervezett második, harmadik
generációs frusztrált bevándorló fiatalokat vonzzák be a gettókban ebbe az
irányzatba és lesz a vége késelés, lövöldözés, kamionos tömegbehajtás.
Szalafisták alá tartoznak a vahhabiták is, akik nagy hangsúlyt fektetnek az
iszlámra rárakódott elvek, szokások lenyesésére. Bármilyen újítás vagy eltérő
alternatív iszlám irányzat könyörtelen ellenségei.
szúfizmus: az iszlám misztikus ága. Ezoterikus tanokkal
fűszerezett, meditatív, aszketikus életvitelű irányzat, mely nagyban eltér az
iszlám fősodrától. A szúfizmust már hallottam „iszlámmal kevert buddhizmusnak”
is nevezni, olyannyira misztikus és ezoterikus jellegű, mély filozófikus
irányzat. Követői a dervisek (talán hallottuk már ezt a kifejezést). Egyfajta „fun
fact”, Gül Baba, akinek Budapesten is türbét állítottak, szintén szúfi volt. A
szúfizmus hatalmas lehetőségekkel bír, hogy a fundamentalista, más vallásokkal
főként ellenséges iszlám irányzatok mellett, a vallások közti hidakat képezze
és párbeszédet alakítson ki. René Guénon a híres metafizikai tradicionalista is
szúfi hitre tért, és a tradicionalisták körében az irányzat nagy tiszteletnek
örvend. Maga Hamvas Béla is tisztelettel foglalkozott a szúfi tanításokkal.
Természetesen a mainstream iszlám megvetette őket mindig is a történelem során,
a korábban említett vahhabiták nem kis részt a szúfi tanítások ellen jöttek
létre.
alaviták: ez az iszlám gnosztikus ága. Szinte bálványozó
szinten kiemelt tisztelet övezi náluk Alit. Gnosztikus mivoltjuk végett
meglehetősen misztikus, ezoterikus jellegű titkos tanaik vannak és
gyakorlatukban is megnyilvánul, mint például a rituális szertartásos borivás.
Még a lélekvándorlásban is hisznek, ami mondani sem kell egy átlag muszlim
számára rég túllépte az ingerküszöböt.
drúzok: egy sítia alirányzat, azon belül is a hetes síiták kis
underground ágazata. Egy 11. században meggyilkolt, magát prófétának tartó
kalifa visszatérését várják. Minden más tanukat szigorúan őrzik és titkolják.
Olyannyira, hogy ezen kívül, igazán sok mindent nem is tudunk róluk.
Horváth Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése