A modern ember élete nagyon sok
tekintetben válságos. Ezek a válságok itt a "fejlett nyugaton" már
inkább szellemiek, mint sem anyagiak. Félreértés ne essék, a hiány és a válság
az emberi lét sajátja, nincs egy olyan történelmi korszak, amiben ne lett volna
jelen valamilyen módon. Ami speciálisabbá teszi a jelenkor emberét, a régi kor
emberéhez képest, az a technikai fejlettségi fok, ami ezeket a válságokat
felnagyítja. Az egyik ilyen válságos tényező az idő kérdése. Egy egészen
váratlan és szokatlan változás lépett be e téren. Az idő felgyorsult mind, ha a
közlekedést vizsgáljuk, mind, ha az emberi kapcsolatokat, de legfőképpen a
saját magunk időfogalma bomlott meg. Hogy lássuk mennyire új keletű és
radikális ez a változás csak gondoljunk bele, hogy az utóbbi mindössze 100 év
technikai újítása milyen újdonságokat hozott az életünkbe: egy óra alatt
megtehetünk egy olyan távot, amit régen fél nap alatt tehettünk volna meg,
azonnali üzeneteket válthatunk egymással, időtől és távolságtól függetlenül,
minden információt megkaphatunk másodpercek alatt a világhálóról. Kérdéses,
hogy az ember mennyire tud erre a gyorsaságra berendezkedni. Szellemileg,
lelkileg, kulturálisan, biológiailag.
Mi a célunk az időben? Mekkora távlatokban
tudunk gondolkodni? Mennyire vagyunk türelemmel? Mennyi időt vagyunk képesek
egy döntés előtt mérlegelni? Az időelképzelésünk végtelenül lineáris lett. Kész
tényként kezeljük azt, hogy a világ változik, halad valamerre. Pedig, ha
belegondolunk ez a régi kor ciklikusságban gondolkozó természetközeli emberének
egyáltalán nem volt ennyire egyértelmű. Neki nem voltak elképzelései a jövővel
kapcsolatban, hogy az bármiképpen is más lenne, másnak kellene lennie, mint a
ma. Egy évben gondolkozott. Ez alatt az év alatt ritmusosan lejátszódott újra
az egész teremtés és megváltás, a vetés és az aratás, az öröm és a bánat, a
szűkölködés és a bőség, a szent és a profán. Az egész kozmosz mondhatni a kor
emberével lélegzett. Az egész világ évről évre újra indult. Számomra, aki már e
kor szülötte mindig problémát okozott az, hogy ezek az emberek miért nem
fásultak bele a mindennapokba, a "mókuskerékbe". Én szinte mindennap
úgy kelek fel, hogy már megint ugyan ez, mikor lesz ennek már vége? Mikor érek
célhoz? Meddig kell még ugyanazokat az örömöket és bánatokat kiszámíthatatlan
időközönként elszenvednem? Mindig várok valami mást, valami egészen újat, ami
eddig nem volt, egy megváltást. Pedig a megváltás már megtörtént. Vagy inkább
folyamatosan történik! A személet a probléma. A modern ember úgymond,
elúriasodott. Az egész világnak a terhét magunkon érezzük. Naponta böngésszük a
hírfolyamot, és az egész világ bűne gyakorlatilag ránk nehezedik. Előbb kezd el
motoszkálni bennünk az ISIS aktuális kiterjedése Szíriában, mint hogy vajon jól
van e édesanyánk? Ezek a magasztos gondolatok régen az úri réteg kiváltságai
voltak, ők rágódtak rajtuk a kastélyokba zárva, és ők is sokkal lassabb ütemben
kapták meg ezeket a terheket. És ezek a nagy események azok, amik azt az
illúziót táplálják bennünk, hogy valamiféle nagy cél felé tartana a világ.
Ezzel párhuzamosan a mi életünkben is célokat állítunk, amikről azt hisszük,
kötelező elemei egy értelmes életnek. Az álom és álmodozás nemzedéke vagyunk.
Ha nem látjuk megvalósulni ezeket a célokat hamar letargiába esünk. Pedig nem
feltétlenül kéne a világban elgondolnunk célokat, vagy bármilyen nagy tervet.
Elérhetetlen álmok helyett, magát a jelent, az átlagost mindennapot kéne álommá
szentelnünk. Sokkal nagyobb figyelmet kéne fordítsunk a mára, a pillanatra.
„Élj a pillanatnak.” Mint egy elcsépelt idézet valami olcsó plázás pólón, de
mégis hatalmas igazság. A pillanatnak, a mának élés összefonódott egyfajta
élethabzsolással, testi gyönyörben való fürdéssel, pedig ennek nem feltétlenül
kell így lennie. Maga Jézus mondja, hogy minden napnak megvan a maga gondja és
dolga, és hogy ne tekintsünk állandóan a jövőbe, hanem itt és most figyeljünk
sokkal jobban magunkra, cselekedeteinkre, gondolatainkra, és azok Istennel való
kapcsolatára.
Gondoljunk Istenre. Ő maga az idő
felett áll, leginkább úgy képzelhetjük ezt el, hogy egyfajta örök Isteni
pillanatban lakozik. Számára kezdet és vég egy kör, vagyis inkább egy pont,
amelynek kiindulása Önmaga, és vége is Önmaga, de mégsem ugyan olyan
értelemben. A kezdet és a vég nem egyezik, nem ugyan az. A teremtés és a
megváltás is kijelölhető, mint egyszer megtörtént, soha meg nem ismételhető
origó. Valami olyasmi lehet, mind egy színváltó LED-pont. Mi a szélén
menetelünk, és csak azt látjuk, hogy van előttünk egy számunkra egyenes út és
miközben lépdelünk rajta, meg-meg változik az út színe. De valójában mi egy
nagyon kicsike kis kör szélén haladunk körbe-körbe,és Isten az, aki a teremtett
lét minőségét befolyásolja célszerűen, folyamatosan keveri a színeket. Van egy
„világvége”, de az nem a LED eltűnése, csak a végső színének elnyerése.
Gondoljunk bele abba, hogy minden nap halljuk, hogy bolygónk számára X év van
hátra, amíg lakhatatlanná nem válik. Ez a folyamat, a mi művünk, és annyit kéne
csak tennünk, hogy nem menetelünk sehova tovább, csak megállunk. Megállunk és
élünk. Nem termelünk profitot, nem halmozunk vagyont, nem akarunk a világ
királyai lenni. Csak élni akarunk, boldogan. A világ azért pusztul, mert
valójában nem menetel sehova, mi vagyunk azok, akik masíroznak rajta. Isten a
világot az ember kezébe adta a teremtés után az ember pedig saját bűnének
rabszolgaságába hajtotta azt. Isten azt is mondja, hogy ne törődjünk, azzal mit
veszünk fel holnap vagy mit eszünk, mert, ahogy az ég madarait is eltartja a
természet, úgy minket is el fog.
Serfőző Dániel
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése