A pop kultúrára nyitott embernek tartom magam, mindig is
érdekeltek az alternatív világok, a sci-fi, vagy épp egy epikus fantasy.
Kezdetben nyitottan álltam hozzá a Marvel által jegyzett „szuperhős” filmekhez
is. A gyerekkoromból még angol nyelven megismert karakterek, mint oly sokak
számára, nekem is hívogatónak bizonyultak. Azonban bekellet, lássam az idő
előrehaladásával; a Marvel által felépített világ, halálosan lustán van
felépítve, egyszerre kínzóan zavaros és ostobán egyszerű, de mind ennek a
tetejében még hihetetlenül veszélyes kulturális mintákat is hordoz. Mindezt
eddig nem tartottam közlésnek érdemesre, de a legutóbbi” bosszúállók” film körüli
hisztéria végképp felforralta az agyvizemet. Ugyan az első bosszúállók után már
egyetlen ilyen filmet se láttam (és nem is fogok), mégis leszek olyan orcátlan
troll, hogy elmondjam mi is a problémám az egésszel.
A „világépítés” hazugsága: A vendégszereplés, kedvelt s gyakori eszköze a
képregények világának. Gyerekkorából mindenki felidézheti azokat az különleges
epizódokat, amikor kedvenc meseszereplői találkoztak egymással. Ez nem
feltétlen jelent változást egyik story alapszerkezetébe se, nem marad nyoma,
vagy nem lesznek következményei. Viszont ez nem „világépítés” mint ahogy azt a
Marvel megpróbálja leerőszakolni a torkunkon. Egy alternatív valóság, egy
képzeletbeli tér létrehozásának megvannak a maga szabályai, amik segítségével a
papírra vetett szavak, gondolatok megtelnek élettel. Ilyenek az alapfelvetés
meghatározása, egy szabályrendszer rögzítése és annak következetes betartása, a
kontinuitás, és a dolgok egymásra való kihatásának figyelembe vétele. Ezek
közül mely igaz a Marvel úgy nevezett univerzumára? Mi az alapvetés? A Star
Wars világának ott az erő és a hipertér, a klasszikus fantasy világoknak ott
vannak a különböző értelmes fajok és a középkori díszlet, Harry Potter
világának ott a mágia. Hogy lehet tehát megfogalmazni a Bosszúállók világának
lényegét? Sehogyan! A Marvel szörnyetege nem egy alternatív univerzum, hanem
vasvillával egymásra hányt, egymástól eredetileg külön kontextusban
értelmezendő, történetek konglomerátuma. Se alapvetés, se egységes
szabályrendszer, se következmények, se semmi. Egy nagy vendégszereplés tehát
nem vagyok hajlandó elfogadni, mint alternatív világot.
Az antagonista hiánya: Talán az egész nyugati kultúrát megilleti a kritika,
amiért nem vagyunk képesek épkézláb gonoszokat alkotni. Nem csak a Marvelre
igaz, hogy a hős ellenpontját mindig eredendően gonosznak, és a pusztításon
kívül semmilyen céllal nem rendelkezőnek, ábrázolja. Teljesen azonosulhatatlan,
minden elemében gonosz és destruktív. Ennek köze lehet a bibliai sátán
ábrázolásnak, ami alapját képezi a gonoszról történő gondolkodásmódunknak, de a
Marvel ezt a kulturális deficitet, hiperinflációvá növelte. Egészen addig a
pontig míg az antagonista karaktere már szinte nem is létezik, csupán egy
hőseinek ellentétes erő van formájában van jelen. Nem is csodálkozok hát amikor
a képregényfilmeken szocializálódott generáció, képtelen a felek közti párbeszédre,
akár a politika világában, akár a magánéletben. Soha nem igyekeznek megérteni a
másik fél álláspontját, hiszen az újabb felvett kulturális minta szerint nincs
mit megérteni! A konzervatív oldalt már már beteges mértékben démonizáló
liberális média, a polgárháborús hangulat, és a nyugati egyetemeken őrjöngő
aktivisták, mind ennek tudhatók be.
Nem gondolom úgy, hogy ez a lassan húsz film a műfaján
belül is akármit is hozzá tett volna a közöshöz, a látványon látványvilágon
kívül. De sok más agyatlan akció filmmel ellentétben még el is vett, a Marvel
bűn lajstromát pedig még oldalakon keresztül lehetne folytatni, de inkább
szeretnék valami kellemesebbet megosztani az olvasósággal.
Sárkány
Zsombor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése