A jobboldal a maga tradicionális
érétkeivel és az ezen értékekből fakadó társadalmi rendszerével a francia
forradalomig majdnem egyeduralkodó volt a történelemben. Valamilyen vallás
preferálása, ezen vallásból következtetett erkölcsi- és jogrend eleme egy
birodalmi, hierarchikus struktúrában az ősi Egyiptomtól, Babilóniától kezdve,
Rómán keresztül egészen a középkori monarchiákig létező, domináns gyakorlat
volt. A baloldali fordulatot, amely alapvetően nem valamiféle felettünk álló
univerzális törvényből, vagy igazságból vezette le a társadalom szervezését,
hanem a nép, az ember, a tömeg akaratából, az a felvilágosodáskor köszöntött
be. A jobboldal számára,- mely Istentől, vagy bármely más nem megszemélyesített
szakralitásból, vagy a természet rendjéből vezeti le a társadalomnak a
rendjét-, teljesen irreleváns a nép, mint többség akarata. A hatalom piramisszerűen
felülről, hierarchikusan érvényesül, nem pedig fordítva, alulról a többség, az
alsóbb rétegek akaratától. Az igazán eredeti jobboldali világképben ugyanilyen hierarchikusan
is érthetik meg ezt az igazságot. A piramis csúcsán állók azért állnak a
piramis csúcsán, mert a lehető leginkább megértik ezt az
igazságot.(istencsászárok, istenkirályok, papi uralkodók, vagy papság által
felhatalmazott dinasztikus uralkodók). Esetleg a természet rendje szerint a
legerősebb, legrátermettebbek. De minden esetben ez szűk réteg. A piramis
csúcsa felé egyre szűkül, és minél nagyobb egy tömeg, egy kaszt, egy réteg,
annál kevésbé képes az igazság felismerésére, vagy kevésbé alkalmas a helyzet
megítélésére, az irányításra. Tehát a népet vezetni kell, az nem képes önmagát.
A baloldali világnézet ezzel szemben nem ismeri eleve az abszolút igazságot,
amit ismerni kéne és egyre szűkülő réteg ismerheti meg teljességében. Az
emberből indul ki, s minden ilyen abszolút igazság számára relatív. Magyarán
nem abszolút az igazság. Ezért az embert, a tömeget veszi alapul, mint olyan
valamit, amely képes egymaga meghatározni saját magától, hogy mit akar és
szeretne. Végső soron pedig teljesen mindegy mit szeretne és merre indul el,
mert nincs objektív igazság, aminek szellemébe élnünk kéne. S miután ez a
gondolat felülkerekedett a társadalomban és a demokrácia és az egyre nagyobb tömegeknek
adott választójog elterjedt, a jobboldaliság szorult helyzetben találta magát.
A jobboldalnak meg kellett
birkózni azzal, hogy bár számára irreleváns a nép többségének akarata, még is
ettől függ most már az, hogy hatalomban van-e. Ameddig lehetett a jobboldali
vezetésű államok igyekeztek a választójogi cenzust fenntartani és olyan
rétegekre korlátozni, akik a fennálló jobboldali renddel szimpatizáltak.
Azonban ez a 20. század közepére fenntarthatatlanná vált. Pár extrém
ultrajobboldali megmaradt hajthatatlan és nyílt kiállása mellett a hierarchikus
régi rend mellett, és az ellen is nyíltan állást foglalt továbbra is, hogy a
hatalom nem eredeztethető a néptől. Sőt napjainkig is léteznek. Azonban ezzel a
becsülendően őszinte és nyílt hozzáállással teljesen elesnek a demokráciákban a
hatalomra jutás esélyétől. A nagy tömeg mégsem szereti azért azt hallani, hogy
nem érdekli a véleménye az adott politikai formációt. Ezenkívül két út
kínálkozott a jobboldal számára. Az egyik: vagy lefekszik szellemi értelemben a
baloldalnak és behódol, és elfogadja a gazdasági értelmezésű jobboldali jelzőt,
mely valójában eszmeiségében baloldaliságot fed, ennek a baloldali
szellemiségnek gazdasági megvalósításában van különbség. A jobboldal a gyenge
állam és szabad piac híve, míg a gazdasági baloldal éppen ellenkezőleg. Ezután
konzervativizmusukat a jobboldaliak átértelmezik és többé nem a felvilágosodás
előtti rendszer konzerválását értik alatta, hanem pontosan a felvilágosodás
értékeinek a konzerválását. A jobb és baloldali napjainkban Nyugat-Európában és
az Egyesült Államokban így használatosak. De kínálkozott egy másik út is: látszólag
ugyan elfogadja a szabályokat, a demokrácia adta kereteket, de közben
megpróbálja győzni a tömeget a saját maga igazáról. Vagy ha nem is meggyőzni,-
hiszen nagy méretű tömegnek nem lehet teljes ideológiai leckét adni,- de
kihasználni, megvezetni, bizonyos érzületekre hatva vagy ügyek mellett kiállva
a nép többségének támogatását elnyerni. Ez pedig, a jobboldali populizmus.
A populizmust leginkább úgy
szokták értelmezni, mint népszerűség hajhászat. Demagóg ígéretek sorát, mely
nagy tömegek tetszését elnyeri. Tehát a populizmus már nyilvánvalóan nem a
demokrácia eredeti elméletének felel meg, hiszen abban a társadalmat eleve egy
önálló, magától dönteni képes egységnek fogjuk fel, amely a különböző csoportok
programjai és elvrendszereit ismeri és képes dönteni mellettük. A populizmus
viszont nem feltételez ilyet, nem alapoz a programokra, hanem kifejezetten
manipulál. Érzelmekre hat. Ennek természetesen létezik baloldali formája is. A
jobboldali populizmus azonban abban a kényszerben született, hogy egy
alapvetően tömegek döntésén alapuló hatalom megszerzési harcában, a nem tömegek
véleményére adó jobboldal, hogyan képes mégis elnyerni a tömegek bizalmát.
Ebben először Benito Mussolni járt az élen. Mussolini kezdetben baloldali
anarchista volt, később nyűgözte csak le az olasz nacionalizmus, a birodalmiság
gondolata és a társadalom hierarchiája. Így mivel mind jobb és baloldali
világlátást is tapasztalt, tökéletesen használta fel a baloldali, néptömegeket
befolyásoló szólamokat és taktikákat, az alapvetően jobboldali meggyőződésű
rendszer megnyeréséhez. Hasonló módon járt el Hitler is a
nemzetiszocializmussal, azonban ott már az ideológia vitatható a jobb-bal
szellemi tengelyen. A nemzetiszocializmus esetében a baloldali taktikákat nem
csak felhasználták, de alapvetően baloldali ideológiákat (szocializmus,
materialista szociáldarwinizmus) is beépített a saját eszmeiségébe.
Természetesen a fasizmusban és a nemzetiszocializmusban az közös, hogy mihelyst
a nép támogatása által hatalomra kerültek,
át is alakították a rendszert alapjaiban és megszűnt a népakarat 4
évente való újra felhatalmazásának rendszere. És ezzel együtt gyakorlatilag
minden más párt is. Rendben, tudom, hogy nem tiszta választások útján kerültek
hatalomra sem a fasiszták Olaszországban sem a nácik Németországban. Azonban
vitathatatlan, hogy jelentős népszerűségük volt és tömegek álltak mögöttük.
1945 után minden, a
jobboldaliságot kicsit is őrző formációt megpróbáltak a nácikkal összemosni.
Nem is kis sikerrel. Az évszázad légvégéig, de sokkal inkább az új évezred
elejéig kellett várni arra, hogy a jobboldali világnézet a nagypolitikában
ismét jelentősebb szerephez jusson. Ez Nyugaton főleg a ’60-as évek óta tartó
bevándorlásnak és a párhuzamosan kialakuló társadalmaknak köszönhető, míg
Keleten az antikommunista tendenciák győzelme után, a globalista, kapitalista
rendszerben való csalódottság járult hozzá.
A gazdasági válság pedig globálisan törte meg a hitet a fennálló
világrendben, a 2010-es évek új migrációs hulláma pedig szintén hatalmas
löketet biztosított mindenhol a jobboldali populizmus felemelkedéséhez. Pár
érdekesség azért akad ezt az irányzatot illetően.
1., Először is az USA-ban és Nyugat-Európában is kisebb részt, az Alt-right képében mutatkozik meg. De az Alt-right sokkal szerteágazóbb irányzat, mint sem hogy belehetne kategorizálni a jobboldal valamilyen keretek között való érvényesülésének. Az Alt-right sokkal inkább egy ellenreakció a baloldal végletekig elkorcsosult szélsőséges kiteljesedésére. A nemi szerepek irracionális újraértelmezése a genderizmus keretében vagy a már fehérellenes rasszizmus támogatása a kultúrában. Egyértelműen a baloldal átesett a ló túloldalára és ennek természetes ellen reakciója az Alt-right. De az Alt-right nem teljesen a jobboldali világkép mellett áll ki, mint sem inkább csak a jelenlegi baloldali ellen! Az Alt-right ideájában nem jobboldali világkép van sok esetben, hanem ugyanúgy baloldali, csak a baloldal által uralt világ egy korábbi verziója. Amikor még nem torzult el ennyire. Tehát az ’50-es, ’60-as évek Franciaországa rég nem volt jobboldali már, még is az alt-right ezen idők idealisztikus képéhez nyúl vissza. Nem tagadja meg alapvetően a demokratikus rendszer kereteit. Nyilván nehéz megítélni, hogy hatalomra kerülve azt felszámolná-e, vagy teljesen más értelmezésben hagyná meg. Annyi bizonyos, hogy ahol a jobboldali populizmus hatalmon van (Oroszország, Magyarország, Törökország), ott ezeknek a fogalmaknak, mint a demokrácia, szólás-sajtó szabadság, teljesen más értelmezése folyik a hatalom részéről. Bár a rendszert maguk körül nem szabják át olyan módon és mértékben, mint mondjuk tette azt a fasizmus, azonban jelentős módosításokat végeznek rajta. Így itt a demokratikus keretek megmaradnak, de funkcióik kiüresednek, vagy korlátozottabbak lesznek. Ilyen módon ezek a rendszerek még mindig nagyon messze vannak a színtiszta jobboldali felfogástól. A hatalom csúcsán nem valamiféle szakrálisan kiválasztott uralkodó áll. Még akkor sem ha sokan ezt is hiszik támogatóik közül. Még csak azt sem mondhatjuk, hogy a természet rendje értelmében a legrátermettebbek. Hiába mártózik Putyin fagyos vízbe és mutogatja izmos testét félmeztelenül vadászós fotókon.
1., Először is az USA-ban és Nyugat-Európában is kisebb részt, az Alt-right képében mutatkozik meg. De az Alt-right sokkal szerteágazóbb irányzat, mint sem hogy belehetne kategorizálni a jobboldal valamilyen keretek között való érvényesülésének. Az Alt-right sokkal inkább egy ellenreakció a baloldal végletekig elkorcsosult szélsőséges kiteljesedésére. A nemi szerepek irracionális újraértelmezése a genderizmus keretében vagy a már fehérellenes rasszizmus támogatása a kultúrában. Egyértelműen a baloldal átesett a ló túloldalára és ennek természetes ellen reakciója az Alt-right. De az Alt-right nem teljesen a jobboldali világkép mellett áll ki, mint sem inkább csak a jelenlegi baloldali ellen! Az Alt-right ideájában nem jobboldali világkép van sok esetben, hanem ugyanúgy baloldali, csak a baloldal által uralt világ egy korábbi verziója. Amikor még nem torzult el ennyire. Tehát az ’50-es, ’60-as évek Franciaországa rég nem volt jobboldali már, még is az alt-right ezen idők idealisztikus képéhez nyúl vissza. Nem tagadja meg alapvetően a demokratikus rendszer kereteit. Nyilván nehéz megítélni, hogy hatalomra kerülve azt felszámolná-e, vagy teljesen más értelmezésben hagyná meg. Annyi bizonyos, hogy ahol a jobboldali populizmus hatalmon van (Oroszország, Magyarország, Törökország), ott ezeknek a fogalmaknak, mint a demokrácia, szólás-sajtó szabadság, teljesen más értelmezése folyik a hatalom részéről. Bár a rendszert maguk körül nem szabják át olyan módon és mértékben, mint mondjuk tette azt a fasizmus, azonban jelentős módosításokat végeznek rajta. Így itt a demokratikus keretek megmaradnak, de funkcióik kiüresednek, vagy korlátozottabbak lesznek. Ilyen módon ezek a rendszerek még mindig nagyon messze vannak a színtiszta jobboldali felfogástól. A hatalom csúcsán nem valamiféle szakrálisan kiválasztott uralkodó áll. Még akkor sem ha sokan ezt is hiszik támogatóik közül. Még csak azt sem mondhatjuk, hogy a természet rendje értelmében a legrátermettebbek. Hiába mártózik Putyin fagyos vízbe és mutogatja izmos testét félmeztelenül vadászós fotókon.
2., Ezeknek a vezetőknek a
hitelessége is komolyan megkérdőjelezhető. Akár hatalmon vannak, akár valahol
ellenzékként a populista jobboldaliak, felmerül a kérdés, hogy valóban
egyetértenek ezekkel a jobboldali elvekkel? Vagy csupán a pillanatnyi hatalmi
érdek ezt kívánja? Egy jelentős társadalmi folyamatot felismertek és ezt
meglovagolva pozíciókhoz és hatalomhoz jutnak opportunista módon? Ez esetben
egy másik társadalmi érzelmi, világhoz való hozzáállásbeli hullám ugyanúgy
változtatja meg őket és felépített rendszerüket is. De lehetséges, hogy a
folyamat visszafordíthatatlan és sokkal inkább megpróbálnák korlátozni ezeket a
folyamatokat, ahogyan egykor tették a választójogi cenzussal is. Az is
lehetséges, hogy ezek az emberek se nem nagy idealisták, se nem elvtelen
opportunisták, egyszerűen csak felismerték, hogy a társadalom a leginkább
jobboldali eszközökkel, szólamokkal és retorikával kezelhető a leginkább. Illetve
az is megfigyelhető hosszabb ideje hatalmon lévő populista vezetéseken, hogy ha
csupán minden elv nélküli, önös hatalmi érdekből is építették ki hatalmukat és
rendszerüket, automatikusan ugyanazokkal az ellenségekkel találja szemben
magát, mint egy valódi jobboldali. Ha maguknak, oligarcha-klikkeknek, rokoni
kapcsolatoknak akarnak hatalmat szerezni, mondhatni maffia szellemiségben,
akkor is végül ugyanúgy a nyugati demokráciával, liberalizmussal, nyitott
társadalom elmélettel, nyugati szabadságjogokkal, globalizmussal és a szabad
piaccal találják szembe magukat. Mindenkivel, akivel a jobboldal elvi
szempontból szemben áll. Nehéz megkülönböztetni, hogy ilyen elv nélküli módon
sodródtak ugyanazon ellenségek végett egy pólusba a jobboldalisággal, vagy
valódi elvek mentén.
3.Kardinális különbség a
jelenlegi jobboldali populizmus és a 20. század eleji között a zsidósághoz
fűződő viszonya. Ugyan az olasz fasizmus eredetileg nem volt antiszemita és
semlegesen állt a zsidóság szerepéhez, a nemzetiszocializmusról – illetve a
későbbiekben annak hatása alá került fasizmusról sem - nem mondható el. Mind a
német nemzetiszocializmus, mind az eredeti (tehát baloldali ideológiai tényezők
nélküli) jobboldali populizmushoz közelebb álló, más nemzetiszocializmusok
(hungarizmus, rexizmus, vasgárda) erőteljesen antiszemiták voltak. Ez alól
talán a spanyol falangizmus képezett kivételt. A napjainkig ezen ideológiákból
táplálkozó, vagy azok örökösének magukat tartó szélsőjobboldali mozgalmak
erőteljesen antiszemiták vagy anticionisták. Ezzel szemben a napjainkban
népszerű jobboldali populizmus egyáltalán nem antiszemita, sőt kifejezetten
Izrael barát politikát folytat. Ennek egyik oka, hogy Nyugaton az iszlám
térnyerése jelent egyre nagyobb problémát, illetve globálisan a bevándorlással
szintén a muszlim kulturájú tömeg jelenik meg problémaként. Így a jobboldali
populisták fő ellenségképe, ha úgy tetszik, megegyezik mind az adott országban
élő zsidóság kulturális ellenségeivel, mind Izrael politikai ellenségeivel. Az
iszlám amolyan „ellenségem ellensége a barátom” elv módján Izraelt és a
zsidóságot a jobboldali populizmus legfontosabb szövetségesévé teszi. Másik ok,
főleg az USA-ban, de Európában is, hogy a neoprotestáns kereszténység jelenti a
fő támaszát ezen jobboldali populista mozgalmaknak. Ezen keresztény csoportok
teológiai hozzáállása pedig Izraelhez és a zsidósághoz igen pozitív, ellenben a
20. századi jobboldali mozgalmak katolikus, illetve klasszikus protestáns
egyházainak hozzáállásával. Ennek okán a mai napig meglévő szélsőjobboldali
mozgalmak melyek a 20. századi eszmékből eredeztetik magukat, ellenségesen
állnak a mai divatos populista jobboldalhoz, és azt nem tekintik valódi
jobboldalinak. Miközben a napjaink populista jobboldala is tesz kétértelmű,
akár antiszemitaként értelmezhető gesztusokat és megnyilvánulásokat, ezen
különbség miatt éles ellentét feszül a két irányzat között, holott mindkettő a
populista jobboldaliság képviselője.
Bárhogyan is legyen a jobboldali
populizmus mind a vegytiszta jobboldaliság szemszögéből, mind a baloldal
szemszögéből egy torz képződmény. Egyik szemszögből szembeköpi a jobboldal
eredeti, szakrális-hierarchikus képét, másik szemszögből gúny tárgyává teszi a
demokrácia rendszerét és a többség akaratának hitelességét. Tevékenysége, -
akár minden pozitívuma ellenére is,- hosszú időre gátolja a bal és jobboldali
világkép közti szakadék áthidalásának lehetőségét és egy konstruktívan működő
társadalom reményét.
Horváth Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése