A szépséget mindnyájan tapasztaljuk, éljük, mégis nehezen
tudjuk megfonni, mit is jelent az esztétikum mélyebb valójában. Ez az alapvetés
elmondható a legtöbb fogalmunkról. Próbájuk meg egy ismételt mély merülést
végrehajtani a lét titkaiban, hogy felállítsuk pár alap szempontot, hogy ne
csak éljük, hanem értsük is fogalmaink pontos jelentését. Ez segíthet lelki
folyamataink nagyobb átlátására, kötődéseink és intuícióink megvizsgálására.
Mi a szépség tapasztalata? Milyen érzelmek játszódnak le
bennünk? Mihez mérjük mi a szép, mi nem az?
A materialista álláspont a szépséget az objektív világ
tapasztalataiból vezeti le. Véleménye szerint a szépségnek nincs realitása, az
csak az ember önhazugsága, ami ösztöneinkben leledzik. Az álláspont szerint a
szépség szubjektív, de vannak objektív alapjai, ugyanakkor azok mind a test
valamely alacsony funkciójának szolgálói. A szépség fogalmiságát csak abban tapasztalják,
hogy az élvezetet okoz az egyén számára, így eszközként szerepel az evolúció
fegyverzetében, az által hogy az élvezet olyan életfunkciókhoz kapcsolódik,
amik segítik az „önző gének” továbbörökítését. Ez a gyerekes és földhözragadt
elképzelés könnyedén kizárható abból az alapvető tényből kiindulva, hogy azon lények,
amelyek nem rendelkeznek értelemmel, és ez által a szépség érzetével, sokkal
produktívabbak, és esélyesebbek az állítólagos „versenyben a túlélésért”. Ez által
nincs, mi mozgassa az evolúciót tovább menetelét, főképpen nem a bonyolultabb,
és egyben gyengébb struktúrák felé. Itt megjegyezendő, hogy a mai felfogás már
törvényszerűen kezd elhajlani a földi síkról, a sokkal aljasabb démoni
behatások felé, így sokszor már az anyag központú, tudományos megállapításokat
is semmibe veszik, ahogy közelednek a sokkal szubtilisebb alvilágiság felé. A
materializmus, bár ez volt a kezdete az istentelenség megjelenésének, nem a
legvége a hanyatlás kálváriájának, ezt sose feledjük.
A szépség lényegét sokkal idealisztikusabb felvetések között
kell keresnünk. Először le kell fektetnünk a tényt, miszerint a szépségnek egy
objektív talajban kell gyökereznie, amely meghaladja a világ korlátait. Ez
ahhoz szükséges, hogy egyáltalán beszélni tudjunk reális értékekről. Ha ezt az
alapvetést elvetjük, azt kell megállapítanunk, hogy a szépség csak szubjektív
látásmód, és ezt a kérdést nem úszhatjuk meg az értékek evolúciós, vagy
természetben gyökerező szemléletével, hiszen egyik sem rendelkezik a szükséges
mozdulatlan örökkévalósággal. Semmi sem lehet végső forrása valaminek, aminek
szintén van végső forrása.
Mégis azt tapasztaljuk, hogy vannak, akik a miénkkel eltérő véleményen
állnak, mást tartanak szépnek, mint mi. Például van olyan ember, aki örömét
leli abban, hogy kínozhat élőlényeket, ő azt vallja hogy ez egyfajta szépség.
Mégis az emberek többségéből ez ellenkező érzelmeket vált ki. Ebből az következik,
hogy nem minden szépség, amit élvezetként élnek meg. A szépség, bár élvezettel
járhat szemlélete, független az attól. A szépség csak jó lehet.
De mi az, ami jó?
A jó az érték, ami valami magasabból ered. Istentől. Isten
nem jó, hanem maga a jóság. Nem egy tulajdonsága, hanem eleve ő ad értelmet annak,
mi az ami jó. Isten az egyetlen örökkévaló, amiben az érték realitást nyerhet.
A jó azért jó, mert a létre mutat, míg a rossz a lét ellen viaskodik. Nem
ismerjük a teljes jóságot, csak annak megnyilvánulását a teremtett világban. És
itt kell a szépséget kétfelé bontani.
Van egy valódi szépség, ami Isten megnyilatkozása a
világban, ez szüli az értékeket, ami hozzá tartoznak Isten szeretetéhez. Mivel
maga Isten a forrásuk, ezért céljuk és lényegük szerint örökkévaló felé
mutatnak.
A másik szépség a nem-létbe leli gyökereit.
Feltételes szépség, ami az egyéni érzékiségben kapcsolódik. Személyiséghez és
világi korlátok köré szorított, és mindig egy alsóbb ráhatás kiváltója. Célja
nem más, mint az elmúlás, a nem lét.
Ezzel a megállapítással ráébredhetünk, hogy a tiszta
szépséget nem tapasztaljuk a világban, csupán megnyilatkozott darabjait.
Legtöbbször csak Isten teremtésében megnyilvánuló szimbólumai, amit szépnek
találunk. A szépség a lélek vágyakozásában ragadható meg Isten felé. Ezt érezzük,
amikor az Isten teremtésének tárgyaiban leljük csodálatunk, ami egyértelmű
„jelzőtáblák az ég felé”.
Ez egy merőben más észlelés, különbözik a bűnös hajlamok
hamis szépségétől. A szép nem egyértelműen könnyű, legszebb formájában pont
hogy a legmegpróbálóbb helyzetek mögött sugárzik. Itt csak gondoljunk a
golgotára. A szörnyű kínszenvedésre, a legszégyenteljesebb megaláztatásra,
amint elszenvedett a legszentebb. Mégis ez a világ legnagyobb szépsége is
egyben, hiszen Isten így adta magát érettünk, bűnösökért. Ugyan itt
egyértelműen megmutatja magát a Sátán szépsége, csak gondoljunk a gúnyolódók
örömére, a szadisták ostorcsapásaira.
Végsősorban meg kell vizsgálnunk egy fontos nézőpontot,
miszerint bár Isten alkotói szépsége megnyilvánul a teremtett világban, azok
gyökerük nélkül nem érnek semmit. Nem véletlen hogy az evangélium felszólít a
világ szükségszerű megtagadására. Ez nem csak minden rosszra, és kellemetlenre
vonatkozik, hanem végső soron a szépségre is. Fel kell ismerni, hogy a világ
minden szépsége alávetett a múlandóság kereteinek, így a teremtett szépséget
nem is tekinthetjük a mélyebb értelemben vett realitásnak. A helyes
szépségperspektíva csak Istenhez vonatkoztatva gondolható el.
S.D.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése