A napokban belebotlottam a „nemzeti
liberalizmus” névvel illetett ideológiába. Nem volt ismeretlen számomra,
azonban most valamiért még is elgondolkoztatott. Nem akarok elveszni az „izmusok”
útvesztőjében, elvégre maga az oldal feladata is ezeken a korlátokon túl lépni,
azonban remek szellemi kiindulópontot nyújthatnak az efféle gondolatrendszerek.
A nemzeti liberalizmus eszméje
abban áll, hogy teljesen összeegyeztethetőnek tartja a nemzeti, kulturális identitás
megtartását, a vallásosság és a hagyományok tiszteletét a
klasszikus liberalizmus egyéni szabadságot kiteljesítő gondolatával. Maga
Kossuth és Deák is ennek az eszmeáramlatnak a képviselője közé sorolható és
előbbi fogalmazta talán meg egyszer a legjobban a lényegét is, miszerint: „Mi nem csak szabadok, hanem szabad magyarok akarunk lenni”. Valójában kijelenthető, hogy az egész
19. századi liberalizmus, a klasszikus liberalizmus ezt jelentette. Silány, morálisan
süllyedő világunk fősodra követeli csak meg, hogy „nemzeti liberalizmus”
jelzővel illessük azt, ami eredetileg volt. És akkor kilyukadhatunk ott, hogy
mi is a liberalizmus- és az összes felvilágosodáskor fogant ideológia-
rákfenéje. Nem az, hogy az egyén fontosságát kiemeli, nem a feudalizmus és
autokrácia-ellenessége, hanem a materializmusa. Minden 18. század végi és 19.
századi eszme a materializmus árnyékában fogant. Az anyagelvűség hitvány
talaján állnak sokszor nemes gondolataik. A materializmus végett viszont nem
tisztel sem Istent, sem semmilyen örök érvényű irányelvet, sem abszolút
igazságot, nem ismer el semmilyen szubsztanciát és princípiumokat. Mivel pedig,
hogy a liberalizmus nem ismer maga felet álló metafizikai viszonyítási
pontokat, amelyek a hagyomány, a nemzeti-kulturális és egyéb identitás képében
mutatkoznak meg, így végtelenített örvénybe kerül a szabadság utáni harca. A
szabadság mára szabadossággá válik, és többé nem a nemzet, a kultúra és társadalom
organikus élete megvalósításának útjában álló korlátokat kívánja lebontani,
hanem magát a nemzetet, a kultúrát és mindent ami organikus. A relativizmus
mocskában vergődik magasabb rendű irányelvek nélkül. Minden szubjektív, többé
nem állapítható meg számára, hogy mi a jó és mi a rossz. Nem ismer abszolút
érvényű jót, így annak hiányát sem ismeri fel. Isten és a spirituális,
metafizikai értékek és támpontok nélkül mindennek a mércéje az egyén lett.
Önmagunk vagyunk az alfa és az ómega. Saját magunkon keresztül szemléljük a
világot és az értékeket, melyeket eszerint ítélünk. De miszerint ítélünk ha
rajtunk felett álló értékeket nem ismerünk el, amik mentén egyáltalán
önmagunkat eltudnánk helyezni a nagy egészben, hogy kik és mik vagyunk a
kozmoszban? Ezen értékek ismerete nélkül létünk üres és céltalan a világban,
nem hogy azok a szükségszerűen korcs elvek melyeket ilyen szubjektív módon
megpróbálunk beállítani jogosnak az életünkben. Nem ülhetünk fel
annak a mára dogmává tett gondolatnak, hogy mindenki eldönti neki mi a jó.
Annyiszor hallottuk, a homoszexuálisok kapcsán, hogy „neki az a normális”.
Milyen beteg dolgokig lehet elvinni ezt a gondolatot? Ha valakinek kislányokkal
való fajtalankodás, vagy manapság Szodoma és Gomora rémképeként éledő állat-szex a „normális” akkor ez egy elfogadható dolog? Nem gondolhatjuk, hogy a
világ mindenkinek más és más. Vannak örök érvényű dolgok, amik nem változnak,
bárki bármit mond és vél „normának” magát illetően. A macska ha meggebedek is
macska lesz nem pedig teve, bármennyire mondom. Nem lesz a 2x2 soha 5,
bármennyire is bizonygatom, hogy nekem ez a normális, és a kis buksimban ez a jó.
A jó, a rossz, és norma, nem szubjektív viszonyítása pontok, hanem örök érvényű létezők,
amikhez viszonyítanunk kell saját magunkat és az egész világot. Ez lett
a liberalizmus hatalmas ördögi hibája.
A liberalizmus pedig
materializmusából fakadóan, irányelvek nélkül elkorcsosult, és szabadság
helyett káoszt adott nekünk a 21. századra. Az az eszme, ami az egyéni
kiteljesedést indította el, de végül saját maga tévútja végett pont ellenreakcióként
kergeti bele az embereket újra az autokrácia utáni vágyba. Maga az a gondolat
miszerint nagyobb hangsúlyt kell fektetni az emberi individuumra a kollektivizmus helyett,
abszolút szimpatikus. Az egyén felelős(!) szabadsága, a szolidaritás, a
megértés, együttérzés nem éppen ördögtől való dolgok, habár mára a baloldal lejáratta
ezeket a fogalmakat. A liberalizmus legfőbb elve a tolerancia. A tolerancia
jelentése pedig: türelmesség. Mire vagyok türelmes ha nincs is cél a torz liberalizmusban? Ha kitűzünk egy célt és mások nem tartanak ott,
esetleg mi magunk se, akkor van értelme a toleranciának, hisz türelmesek vagyunk
míg odaérünk. Ha kitűzzük a hagyományos értékeink és identitásunk saját
lényünkből fakadó megélését mindenféle központi hatalom hierarchikus utasítása
és kényszere nélkül, akkor az egy cél. Szép kis cél, nem egyszerű és jó rögös
út vezet oda. Azonban efelé lehet menni, és ekkor van értelme, sőt csak is
ekkor van értelme a toleranciának. Mert megértem azokat, akik nem értik és nem
érzik még ezt át, legyenek azok elvetemült proletárok, vagy megrögzött hierarchisták.
A tolerancia(türelmesség) ekkor tud igazán megnyilvánulni, mikor ezekhez az
emberekhez lehajolunk és megfogjuk a kezét és azt mondjuk, szerintünk van ennél
feljebb, gyere, ha gondolod. Ebben pedig a (nemzeti) liberalizmus szimpátiájára
hajlok, mert talán ez az alapgondolat volt az, ami tisztán rámutatott arra,
amit láthatunk Isten és ember, szülő és gyermek viszonyában is, melyet a
társadalom és ideáira is használni kéne, hogy sohasem a szigor és fenyítés,
hanem mindenkor a megértés és az alázat vezet minket el valahová.
Horváth Martin
De attól még hogy valamilyen szubjektív - azaz logikával és tapasztalati úton nem bizonyítható - dologra rámondod hogy abszolút és örökérvényű, nos attól még nem lesz az a valóságban. A metafizika a lélek vagy épp Isten léte épp úgy spekuláció (azaz hit) és illúzió mint az anyagiak dicsőítése. A kegyetlen valóság az hogy minden relatív és az egyén természeténél fogva a saját boldogságát fogja elsődleges jónak tekinteni, hacsaknem valami erős illúzió áldozata lesz. Egyik korban sem volt ez másképp (a történelem mai állása szerint) és nem is lesz. Én értékelem ennek az oldalnak az igazságkeresését és lényeglátási kísérletét (néhol meglepően jó gondolatokat olvasok), de szerintem nem jó irányba haladtok, újabb illúzió a régiek helyett nem szerencsés.
VálaszTörlés"A kegyetlen valóság az hogy minden relatív"
VálaszTörlésAkkor ez az állítás is relativ... tehát akkor lehetséges, hogy nem minden relativ!!!! Mert szerintem létezik objektív Valóság!