Először is tisztázzuk, mit takar
ez a fogalom. Mit jelent az, hogy viszonyítani? Azt jelenti, hogy valamit, valami
máshoz mérünk, vagyis viszonyítunk. Ezáltal függést hozunk létre 2 létező valami
között. A viszonyított függ. Például azt megállapítani, hogy egy ember okos
vagy buta, az viszonyítás kérdés. Önmagában ezt nem lehetne megállapítani, függ
a környezetétől és függ attól is, hogy milyen szakterületről vizsgáljuk, mert
valaki lehet okos a matematikában, de lehet buta történelemből.
Viszonyítási pontok alapján éljük
az életünket. Az embereknek a karakterét, jellemét viszonyítási pontok
határozzák meg. Viszonyítási pontok alapján épülnek ki közösségek, alakulnak
nemzetek, társadalmak. A társadalmakat viszonyítási pontok tartják egyben és
összeomlik, ha ezek kivesznek, vagy különböző viszonyítási pontok alakulnak ki,
amelyek csak közösségekben működhetnek. Tehát a társadalmak, nemzetek mind
függnek valamitől. Az emberek által meghatározott közös értékektől. Egy
közösségnek a hasonló gondolkodásmód a viszonyítási pontja, a társadalmaknak a
társadalmi normák, a nemzeteknek a tradíciók, ősi értékek, rendszabályok.
Az egyénnek pedig viszonyítási
pontok határozzák meg a jellemét, életvitelét, mivel a gondolkodásmódját
viszonyítja valami ideológiához, valláshoz, igazsághoz, normához, erkölcsi értékhez
stb… Például egy vallásos ember ahhoz a valláshoz igazítja a gondolkodását,
amelyikben hisz, amely, ezáltal meghatározza majd az életvitelét, jellemét,
szellemiségét. Egy becsületes ember az erkölcsi értékekhez viszonyít.
A művészetben is találhatóak
viszonyítási pontok. Ilyen például a minőség, vagyis a dolgok lényegét
meghatározó tulajdonságok összessége a filozófia szerint. A minőséget pedig sok
tényező határozza meg. A művésznek mekkora munkássága van a műben, mennyire
dolgozta ki részletesen azt vagy, milyen értékeket akar átadni vele, mennyire
sikerült kifejezni valódi lényét a műben, az alkotásával a lélek milyen
mélységeibe képes behatolni. Viszonyítunk akkor is, mikor megállapítjuk, hogy
egy személy bűnös-e vagy ártatlan, jó vagy rossz ember, becsületes vagy
becstelen. Ha viszonyítunk valamihez, akkor tehát közösségeket alapíthatunk,
társadalmakat építhetünk fel. Viszonyítási pontok alapján tehát rendet tudunk
alkotni. A rend pedig lételeme az emberiség fenn maradásának és egészséges
működésének.
Mi történik viszont akkor, ha a
viszonyítási pontok elvesznek. Terjednek a világban olyan nézetek, főleg
spirituális és okkult körökben, ahol is a következő történik.
Ezek lényegében azt hirdetik,
hogy totálisan engedjük el magunkat korlátok nélkül. A viszonyítási pontok
pedig korlátokat állítanak ezeknek az ábránd szabadsága elé.
Ezen nézetek egyes tanításai
szerint nem lehet megállapítani bizonyos dolgokat, mint például:
Nincsen minőség, tehát nem tudjuk
meghatározni egy mű értékét, ez pedig romlást idéz elő.
Ezen nézetek szerint élő emberek
szerint egy alkotás, legyen az egy dal, festmény, szobor, nem lehet jó vagy
rossz, mert ki miképpen ítéli azt meg, tehát a legpocsékabb alkotás is lehet
jó, ha azt egy ember úgy ítéli meg. Nincsen nemzetiség, mert nincsenek közös
értékek, egyetemes igazságok, tradíciók, mivel nem lehet azt megállapítani,
hiszen kinek mit jelent. Mivel hogyan is lehetne megállapítani egyetemes abszolút
igazságokat, hiszen minden embernek saját igazsága van. A szabályok pedig csak
gátolják az ember szabadságát. Nem lehet megállapítani mi a jó és mi a rossz, mert
nincsenek erkölcsi értékek, amihez viszonyíthatunk. Azt állítják, hogy mindenki
maga határozza meg a jó és rossz fogalmát, tehát nem lehetne megállapítani, hogy
egy gyilkos bűnt követett-e el vagy sem vagy, hogy valaki becsületes vagy
becstelen, önző, vagy önzetlen és így tovább. A matematikában is nagy lenne a
felbolydulás, hiszen a 2+2 is lehetne 5, ha mi azt állapítjuk meg, mit sem
törődve a kőbe vésett matematikai törvényszerűségekkel, mivel ezt is csak az
ember határozta meg. Az abc a betűje is lehetne b, mert ki mondja meg azt, hogy
az a betűt jelent. Viszonyítási pontok nélkül az egyén is csak egy üres massza
jellem nélkül. Sokkal mélyebb szinten, ezeket a tanokat követve már ellenétek
sincsenek, mert minden egy.
Mindközül mégis a legveszélyesebb
a nihilizmus, amely tagad mindenféle szabályt, társadalmi értékeket, normákat,
minden elvet, erkölcsi követelményt, törvényt, tehát bármiféle szellemi szilárd
viszonyítási pont ezzel szemben esélytelen. Ezen nézet mellett pedig egészséges
élet nem létezhet. Az élet értelmetlenné, céltalanná válik. Gondoljunk csak
bele, mi lenne, ha egy sport meccsen nem lennének szabályok. Tisztességes játék
helyett egymást tépnék az ellenfelek és kitörne a pályán a zűrzavar.
Bizonyos szinten van igazság
abban, amiket ezek a nézetek hirdetnek, emberi szinten mérve mégis veszélyesek.
Habár csak az ember határozza meg ezeket a dolgokat, de az élet elengedhetetlen
kellékei. Ha az emberi szellem nem kapaszkodik meg egy szilárd viszonyítási
alapban, akkor az elveszik a nagy káoszban. Az ember a szabadság ábrándját hajszolva egyre
csak távolodik és távolodik a közös szellemi nevezőktől egyenesen a végtelen
ürességbe. Az emberi szellem így elpusztul. Nem marad utána, csak végtelen űr
és sötétség.
A hatalom ezeket a viszonyítási
pontokat töretlenül pusztítja az emberek fejében, ezeket a nézeteket hirdetve
különböző csomagolásban eladva, előidézve ezzel a káoszt és zűrzavart, mert
bizony kőbe vésett viszonyítási alapok nélkül ezt idézzük elő. A hatalom
rombolja a közösségeket az egyén elpusztításával, az összetartó elvek és
szellemi erők tagadásával. A közösségnek a nevében is benne van a jelentése:
köz-ősség, tehát közös pontok alapján működik csak.
Az emberi faj sokszínű, tehát
ahhoz, hogy káosz helyett rend és harmónia legyen a földön, a különböző
viszonyítási alapokkal rendelkező embereknek külön közösségeket kellene
alkotniuk. Ehelyett a hatalom rendületlenül pusztítja a nemzeteket,
közösségeket, ránk erőltetve Európában a multikulturalizmust, amelyben egyetlen
egy halmazzá akarja gyúrni a különböző identitású társadalmakat. Különböző
nézetekkel rendelkező embereket pedig nem lehet egy nagy masszává gyúrni, csak
akkor, ha mindegyik ember ugyanolyan lenne, ugyanazt gondolná, ugyanazt látná,
ugyanazt vallaná. Ehhez pedig az emberiség sokszínűségét tipornánk el a
szellemiséggel egyetemben.
A nagy kérdés tehát az, hogy
mihez viszonyítsunk, hogy a Földön végre rend és harmónia legyen, ne pedig
káosz és zűrzavar. Ebben a kérdésben nehéz megállapodni és ez ad támpontot a
káosznak. Őseink megalkottak bizonyos viszonyítási pontokat, amelyek
évezredeken át bizonyították, hogy megállják a helyüket szilárd alapként és
azt, hogy mi történik akkor, ha ezeket figyelmen kívül hagyjuk.
Minden ember másban látja meg a
viszonyítási pontot, a közösségek pedig egymást marják, hogy ráerőltessék a
saját gondolkodásmódjukat a másikra. A helyes út az lenne, ha minden ember
ahhoz a közösséghez csatlakozna, ahova be tud illeszkedni és ezek a közösségek
tiszteletben tudnák tartani egymást. Mindenkinek meglenne a maga élettere. Ekkor
béke és rend honolna a Földön, sokszínűséggel és harmóniával karöltve.
Hegyi István
1. A mai köznyelvben, de még akadémiai szinten is felcserélve használják sokan az erkölcs és az etika fogalmakat. Az erkölcs szó jelentése hagyományosan (eredetileg) azt jelenti, amit az emberek csinálnak, ahogy élnek, vagyis a gyakorlat. Pl. Magyarországon elharapódzott a korrupció, megromlott a közerkölcs.
VálaszTörlés2. Az etika az pedig arról szól aminek és ahogy lennie kellene az emberek viselkedésének, aminek kellene lennie az erkölcsnek. Ezt lehet pl. úgy megvalósítani, hogy az emberek demokratikusan megegyeznek, hogy mi az etikus, mi a helyes... (ez csak vicc volt).
Nemrég beszélgettem egy egyetemi professzorral, aki etikát tanít. (Sajnos ő is keverte a két fogalmat...) Kérdezem, egy szekuláris egyetemen hogyan tanítasz etikát? Mi az etikai rendszered alapja?
- "Hát igen... nem abszolút fogalomként mutatom be a hallgatóknak, hanem bemutatok nekik különböző etikai elveket... irányzatokat..."
2. Relativizmus. Állítólag Einstein relativizmusának Szociológia tudományokra való kiterjesztése. Minden relatív, semmi sem abszolút - állítják. Mondjuk ezzel rögtön agyon is ütötték a saját ideológiájukat, mert akkor az ő rendszerük sem abszolút!
A Felvilágosodás (Bogár László szerint besötétedés) kora óta folyamatosan szorítják ki a szakrális rendet , vagyis magát a Teremtő Istent a közéletből. Ez talán Nietzsche-nél csúcsosodtt ki, amikor azt mondta: "Isten halott!"
Aztán a sírkövére valaki ráírta: "Nietzsche halott!" - aláírás, Isten...
Szóval, ha ki sikerül zárni a Teremtő Istent az életünkből, társadalmunkból, akkor megszűnik az abszolút viszonyítási pont, egyszerre minden relatívvá válik. Mert abban a pillantban mi hét milliárdan leszünk a legfelsőbb hatalom, vagyis kisistenek. És mindnyájunknak lesz "igazsága", ami a gyakorlatban preferenciát jelent, vagyis véleményt... és akkor itt majd az erősebb kutya (vagy akik sikeresebben tudnak összeszervezkedni, megszerezni a többiek fölött a hatalmat) érvényesül!
Elfelejtettem aláírni: Szabó Gyula
VálaszTörlésA korlátok azok jók, ahogy írod is, és kellenek. Persze valaki szerint a szabadságot nem szabad, nem kell korlátozni! Mondjad ezt annak aki folyó mellett lakik, nem jó a folyót gáttal korlátozni! Menjen arra amerre akar! Így vagyunk mi emberek is, kellenek nekünk korlátok, etikai szabályok, hogy nekünk is és a körülöttünk levőknek is jó legyen az életünk.
VálaszTörlésLucifer szerint a szabadság csak akkor szabadság, ha az abszolút és korlátlan.
- "A kertnek egyetlen fájáról sem ehettek?", - kérdi Évát...
Vagyis, ha van egy fa amiről nem ehettek, akkor nem "szabadok", vagyis ugyanaz a felállás, mint amikor egyetlen fáról sem szabad enniük!
Ez a természet bennünk, emberekben is megvan, velünk születik. A kisfiunk amikor elkezdett mászni, raktam egy fa rácsot a számítógép elé, hogy nem tudjon bemászni az asztal alá, ahol az áramvezetékek voltak. Szabadon mehetett a szobában amerre akart. Ő viszont fogta a rácsot és rázta, mert oda akart bemenni!
Szabó Gyula