A poszt-apokaliptikus világképek és a disztópikus jövő ábrázolása manapság egyre
elterjedtebb és egyre esősebb szimbólum. Ez alapvetően annak köszönhetőek, hogy
az emberek sok problémát észlelnek és fognak fel, de ezek nem érintik annyira
az egyént, mint eddig a történelem során, hanem sokkal globálisabb jelegűek.
Ezt az ellentmondást dolgozzuk fel ezekben az irodalmi művekben és egyéb
formáiban a kultúrának és szórakoztatásnak. Ezek a negatív jövőképek már
előrevetítik azt a kort, amikor a problémák kicsúcsosodtak egy katasztrófába. A
társadalom valamennyi szabálya a hátunk mögött marad és alkalmunk nyílik
megtekinteni a probléma forrását, azokat az emberi viselkedéseket és társadalmi
reflexeket, amik az ábrázolt jelképes katasztrófához vezettek. Nincsen ez másképp
a műfaj állócsillagával se, a hazánkban 2010-ben megjelent Dmitrij Głuchowski
orosz író által elkövetett Metró 2033 c. alkotással se. A történetről röviden
és spoiler mentesen: a totális atomháború utáni Moszkvában járunk, egészen
pontosan a világ legnagyobb nyilvános óvóhelyén a Moszkva alatti
metróhálózatba. A történet szerint a felszín lakhatatlanná vált, a levegő
mérgező és minden féle korcs teremtmény lakja a város romjait. A metróállomások,
amiből van bőven városállamokként funkcionálnak és minden vallás és politikai
nézet képviselteti magát a kultuszt követő törzsektől a jehovistákig valamit a
magukat a „Negyedik Birodalom“-nak nevező fasisztáktól a kommunista „Vörös
Vonal“-ig. Így a Metro tulajdon képen világunk lekicsinyített modellje ként
működik. A történet során lehetőség is lesz minden szegletét megismerni ennek
az allegorikus világnak a főhős Artyom társaságában, aki az otthonát jelentő
állomást igyekszik megvédeni a felszínről leszivárgó különös emberszerű
lényekkel szemben. Vegyük tehát „Az Út“ az Odüsszeia és a „Piknik az
árokparton“ vagy ismertebb nevén a „Stalker“ keverékét. A súlyos atomszféra a
világvége utáni kiüresedett lélek érzete, amivel a mű operál megadja az
alaphangulatot. Minden metróállomás egy-egy erkölcsi tanmese állomása is egyben
akár az Odüsszeia görög szigetei, és mindez fűszerezve a „zóna“ veszélyeivel és
a radioaktív sugárzás misztikumával. Fontos motívum még az is hogy Artyomnak
nem igazán van markáns személyisége, ő maga egy teljesen alap emberi értékekkel
rendelkező tapasztalatok nélküli srác, akivel könnyű azonosulni. Azonban mindig
kap egy útitársakat, akinek annál markánsabbak az elképzelései a világról. A kő
kemény katona, aki a fegyvere irányzékán keresztül lát mindent, a bogaras filozófus,
aki igyekszik megérteni a dolgokat és összhangban élni velük a bohém gengszter
és a régi világot megőrző pap mind-mind útitársai lesznek Artyomnak és rajtuk
keresztül is megismerhetünk néhány örök emberi vonást. A dolgok sokszínűségéből
végül a mű állásfoglalása is megszületik, amivel vagy egyet értünk vagy nem, de
ez is csak hozzáad az élményhez. A Metró 2033 egy érvényes súlyos atmoszférájú
és kemény mondanivalójú, de mégis könnyen és élvezettel befogadható kaland.
Annál is inkább javaslom elolvasását, hiszen a mű nem csak önmagában
értékelendő, hanem vállalta egy új „párhuzamos univerzum“ felalítását. A világ
minden pontján élő írók és rajongók alkotnak kisebb nagyobb írásokat különböző
műfajokban és stílusban. Ifjúsági irodalom-e első sorban a Metró 2033? Tény
hogy a fiatalok kedvence akció fim szerű tálalása miatt, de az idősebb
generáció tagjai talán több mindent is észrevehetnek benne, ami az előző
rendszerben szocializálódott emberek számára releváns így nem feltétlen
tekinthetünk rá korosztály specifikus darabként. Végső soron a regény katarzisa
és egész világa sok mindent adott nekem, az atmoszféra súlya alól kész öröm
kiszabadulni a hétköznapokba, és soha nem gondoltam volna, hogy lehet így
örülni a tiszta levegőnek vagy pusztán a napsütésnek. Ezért ezeket az
élményeket és a kalandot meleg szívvel, ajánlom mindenkinek!
Sárkány Zsombor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése