Nem rég jelent meg a Bomfunk Mc’s-
Freestyler című eredetileg 1999-es számának új, 20 évvel későbbi, 2019-es klip
rebootja. Élvezettel néztem végig, hogyan köszönnek vissza az eredeti klip
elemei és megöregedett szereplői akár. Vagy hogy miképpen csempésznek bele
valami újat, ami maivá teszi. Egy szó mint száz nosztalgikus volt.
Nosztalgikus? Mi a franc az, hogy nekem nosztalgikus volt? Hiszen éppen csak
iskolába mentem és elkezdtem tanulni olvasni mikor ezt a számot játszották a
tv-ben. De nem „az ön készülékében van a hiba”. Nem vagyok ezzel egyedül és
számtalan más területén az életnek vehetjük észre azt, hogy időhurokba
keveredtünk. Mintha a ’90-es évek végétől kulturálisan megállt volna az élet.
A legtöbben már hallottak a Necc
partykról. A 20-on éves generáció többsége is ezer szálék, hogy halott. Sőt
annak fele járt is már ilyenen. De mi az a Necc party? A Necc party pontosan a
befagyott kultúra jelképe és az időhurok körbe-körbe forgásának csodálatos
szimbóluma. A ’90-es és 2000-es évek híresebb slágerei, zenéi pörögnek.
Gyakorlatilag olyan, mintha 2003-ban buliznál az akkori új slágerekre, vagy
akkor még pár éves híres dalokra. Csak itt olyanok buliznak Chertől a
Believe-re, akik akkor születtek, mikor Cher ezt megcsinálta, vagy olyan
homályos emlékeik vannak róla, mint mikor a Trabant hátsó ülésén ültem
gyerekként és mentünk le a Balatonra, akkor szólt ez. Akik esetleg pedig nem
jártak még ezen a necces „csodán”, azok mondjuk voltak mainstream discoba
például. Sajnos nekem is volt részem ebben az élményben és ha nem számítom,
hogy minden számnak ugyanaz a „refrénje”, amely egyenletes, dübörgő,
elektronikus basszust jelent nagyjából, vagy a torzításokat, akkor ezek ugyanazok a 20-25 éves számok csak felmixelve. Vagy nézzük meg a híres slágereket,
amik a rádióban mennek. Oké vannak új számok, vannak egyedi számok. De nem lehet
elmenni olyanok mellett, amiken egyértelműen érződik, hogy egy újrafeldolgozás.
A Bastille-tól ha valaki meghallgatja az Of the Night-ot, akkor tessék meghallgatni
utána a Corona- Rhythm of the night-ot is. Igen ugyanaz lesz nagyjából, lelövöm
a poént csak más a sebessége, az énekes és a hangzás. Ilyen „új” slágerekre
pedig rengeteg példát lehetne mondani a rádiós top listákból. Apropó rádió.
Nagyon nagyrészt játszák ők is ezeket a Necc partys zenéket. Simán felcsendül
az autóba, a bevásárlóközpontba a Britney One More Time-ja, vagy a Butterfly a
Crazy Town-tól. Ezeket a számokat korosztálytól függetlenül mindenki ismeri
hallásból és nem egyszer csendül fel teljesen mainstream fiatalokból álló
bulikon. Hogy érthetőbb legyen a dolog. 1999-ben mennyire volt elképzelhető,
hogy bármilyen 1979-es slágert nyomjanak az akkori fiataloknak a bulikba, vagy
maguknak a házibuliba, vagy úgy egyáltalán a rádiók? Ugye milyen abszurd
gondolat.
Persze hagyjuk a zenét, ott
vannak a filmek. Csak az elmúlt pár évet is elnézve. Volt itt Jurassic World,
ami a ’90-es évek Jurassic Parkjának folytatása/újragondolása. Godzilla újra
filmvásznon, ami első körben az 1950-es évek Japánjában futott fel majd tette
populárissá az 1997-es amerikai verzió. A Star Wars, hogy nosztalgia és egy
régi bevált világot dolgoz fel újra gondolom senkinek nem kell magyarázni. Ez
pedig a Mad Max-re, a Rocky filmek új leágazásaira, vagy a Feláldozhatók
nosztalgikus akciófilmjeire, a Terminátorokra, gyalázatos új Predator filmre és
Alian univerzumban játszódó filmekre is igaz. De a szuperhős filmek sem
találták fel a spanyolviaszt, hiszen mind már meglévő, évtizedek óta a kulturális
térben lévő szereplőket dolgoztak fel újra, vagy raktak össze egymással. A sort
pedig még hosszan lehetne sorolni. Persze mindig is része volt az
újrafeldolgozás és az ihletmerítés a filmművészetben és a zenevilágban is,
azonban lehetetlen nem megfigyelni az új ötletek eltűnésének tendenciáját és a
nosztalgiavonat gyorsuló száguldását az utóbbi évtizedben.
Arra, hogy a politika és a
közélet is abszolút megragadt a múlt század vitáiban és retorikájában, vagy,
hogy mekkora mém ereje van egy 30 éves Szomszédok nevű sorozatnak is a neten
már nem is beszélek. Kérdés miért van ez? Mi a jelenség oka? Erre kétféle
opciót tudok, amelyek egyáltalán nem zárják ki egymást.
Első variáció szerint az ember
egy szellemi csalódottság állapotában van. Ha végig nézzük a történelmünket azt
látjuk, hogy az ember hosszú évszázadokon át élt a feudalizmus rothadó
világában mindenféle kilátás és alternatíva nélkül. A felvilágosodás hatalmas
reménysugárként hatott és az emberek megváltó ideológiák tucatjaival találták
szembe magukat. Az ideológiák a 20. századra lecsaptak és mindenki
világmegváltó eszmeisége összecsapott. A 20. század a maga két
világháborújával, fanatizmusával, kegyetlenségével, hidegháborús feszültségével
mondjuk úgy „túl tolta a biciklit” az ideológiák terén. Szenvedést és halált hoztak
a világmegváltó próbálkozások. A 20. század végére nem maradt más ebből a 18.
század végén indult nagy reményből, mint csalódottság, kiégés, apátia. Az
emberek többé nem hisznek nagy eszmékben. Nem hisznek ideológiákban. Talán már
úgy általában nem is hisznek. Semmiben, senkiben. Ami maradt, a boldog
nosztalgia olyan korok után, mikor még az emberben volt remény és hit egy
boldogabb élet felé. Ebből a pszichológiából fakadhat a hagyományőrzés. Ahogy a
Harcosok Klubbjában mondja Tyler: „ Nekünk nincs háborúnk, nincs válságunk”. Ha
van is háború, már nem olyan háború. Modern, kimért, kevés a valódi tét. Nem
egy partraszállás, nem egy Barbarossa-hadművelet a tajgán. A válság sem olyan
válság, mint egy 1929-es. Ma minden lassú, minden bürokratikus, minden olyan
sunyi, olyan mű. Meghalni is silányabb érzés. Nyomorúságosabb a bukás is. Részben
mondhatjuk, hogy ennek örülnünk kell. Így is van. De sokan szeretnék azért a
tétet. A tétet, amitől érzik az élet súlyát. Mert nemesebb elképzelniük, hogy
magyar bakaként harcolnak, mint a mindennapi céges előbbre jutásért harcolni.
Ebben gyökeredzik a szélsőjobboldali szubkultúra de a szélsőbaloldali is.
Eszmékben akarnak hinni az emberek úgy, ahogy régen. Az airsoft, a paintball, a
hagyományőrzés de még a videojátékok harcai is nosztalgia. Utóbbival pedig el
is érkeztünk a másik szemponthoz.
A ’90-es évek végén megjelent az
internet. Az informatika világa robbanásszerűen tört be a mindennapokba. Szépen
lassan, fokozatosan de az emberiség kultúrája a valós térből átköltözött a
virtuális térbe. A virtuális tér pedig evidens, hogy abból tud dolgozni, ami
már a valóságban megteremtődött érték. Csakhogy a virtuális térbe való kulturális
költözés után, a valós térben egyre kevésbé alkottak értéket, majd végül mára
szinte el is feledkeztünk erről. Ezért a társadalom kultúrája a ’90-es évek, kisebb
részt a 2000-es évek közepéig alkotott tartalomból dolgozik tovább. Olyan ez
mint a Mátrix. Emlékszünk, hogy a Mátrix alaptörténete az, hogy az emberek egy
szimulációban élnek, ami szerint 1999 van. A valóságban odakint azonban egy
elpusztult világot uralnak a gépek és száz évvel később van, mint 1999. Csak a
szimulációt az embereknek abból a világból építették fel, ami a pusztulásuk
előtt volt. De mi lesz ha elérkezik a szimuláció szerint is 2100? Lemodellezik
a szimulációban az összeomlást újra vagy visszaugranak az elejére és mondjuk
1900-ban kezdődik újra a szimuláció? A
helyzet, hogy kicsit velünk is ez történt. Az internettel egy mátrixba
kerültünk, egy virtuális térbe. Ez pedig csak abból tud modellezni, ami a valós
térben és kultúrában már érték volt. A helyzet az, hogy kicsit tényleg ott
ragadtunk 1999-ben. Kulturálisan biztosan. Csak a technológiánk változott, ami
megjeleníti nekünk ezt a kultúrát. Ahogyan az internet egyre nagyobb teret
hódított a 2000-es évek végére, úgy készült valódi kulturális tartalomból egyre
kevesebb is. 2010 után pedig az internet totálisan átvette a kultúrát. 2010
után pedig úgy is érezzük, hogy kulturálisan megállt az idő. Egy végtelen időhurokba
kerültünk, ami folyamatosan az utolsó internet előtti állapot kulturális termékeit
játssza újra meg újra, vagy újra csomagolva.
A mátrixból azonban néha ki kéne
nézni. Mert az internet adta lehetőségek hatalmasak. Soha nem juthatott el
ennyi információ és kulturális termék ilyen széles tömegekhez, mint most
általa. De meg kell tanulnunk ezzel együtt is alkotnunk valóságosan érvényes kulturális
vívmányokat, emberi kapcsolatokat és minden más értéket. Mert egyértelmű, hogy
az intellektuális, kulturális fejlődése az embernek megtorpant. Új művészeti
ágak, zenei stílusok sincsenek. Maximum minden „poszt” vagy „neo” jelzővel van
ellátva. A világ itt van körülöttünk és mind tényleges értelemben, mind pedig
szellemi síkon omlik össze. De még állni látszék az idő, bár a szekér szalad… Így pedig ki tudja hol áll
meg…A labda a Z-generáció térfelén pattog és vannak ígéretes jelek a Spotify-on befutó zenei stílusok és előadók tekintetében. Ahogyan az internetes (pl.: Netflix) filmek vagy sorozatok is sok reménységgel kecsegtetnek, hogy képes lesz az emberiség kulturális értelemben felhasználni az internetet pozitív alkotásokra és a virtuális térrel szimbiózisban tovább gazdagítani az emberiség szellemi alkotásainak repertoárját.
Horváth Martin
"Az emberek többé nem hisznek nagy eszmékben. Nem hisznek ideológiákban."
VálaszTörlésDehogynem. A (nyugati) fiatalok körében tömegszinten vallássá vált a kívül zöld, belül vörös kommunizmus. Egyelőre még csak a vakhitnél tartunk. Meglátjuk, bekövetkezik-e az a pusztítás és lerohadás, ami eddig minden kommunisztikus jellegű társadalomban megtörtént.