Nem tudtam elmenni egy barátom
esküvőjére nem régiben. Fel is hívott, megbeszéltük. Később még aznap
messengeren pontosítottunk, hogy ez most biztos nem jön össze és még jó
kedélyűen beszélgettünk vicceskedve pár sort. Hétvégén pedig elugrottam egy jó
nagymamás ebédre, ahol beszámoltam nagy vonalakban apró-cseprő életem
eseményeiről, köztük az esküvőről való lemaradásról. Mire drága nagyanyám azt
mondja: Táviratot azért nem küldesz? Táviratot… Nyilván nevéből és a
szituációból adódóan eltudom képzelni mi az a távirat de amúgy még életembe nem
láttam. De hallani se nagyon hallottam róla. Megdöbbenve válaszoltam
egyszerűen, hogy „nem”. Aztán eszembe jutott, hogy neki hogyan magyarázzam el,
hogy még aznap délelőtt messengeren dumáltunk a barátommal és ha akarok ebben a
szent pillanatban is ráírhatok, meg fotót és videót küldhetek vagy épp élőben
videón beszélhetünk egymással? Úgy érezne, mint én a távirattal. Úgy nagyjából
felfogná miféle jelenség lehet ez, de át nem érezné. Két generáció a különbség
és szakadéknyi távolság van mégis világszemléletben. Sajátos történelmi
helyzet ez a társadalomban. Nem volt mindig így.
Az ipari forradalom előtt,
mielőtt a technika berobbant volna a társadalomban oly mértékben, hogy azt gyökeresen át is alakítsa még
koránt sem voltak a generációk között ekkora különbségek. Ha egy jobbágy voltam
akkor fogtam az ekét, meg szántottam, tehenet legeltettem, fejtem, szőttek a
rokkán, mostak a patak vízéből. Az én apám/anyám ugyanezt csinálta ugyanennyi
idősen. Az ő apjuk és anyjuk is ugyanezt csinálta és az ő ükapjuk és ükanyjuk
is már nagyjából ugyanazt az ekét és rokkát használta, mint én. Na jó, nem
ugyanazt de mechanikájában és logikájában szinte teljesen megegyezőt. Ha pedig
valami gondom volt azzal a nyomorult ekével, akkor segítségért fordultam volna
apámhoz, aki készséggel meg is oldja, hisz van benne tapasztalata. De ha nincs
otthon, akkor a nagyapát kérdezem meg ugyanerről az ekéről, sőt néha előnyösebb
is mert még több tapasztalata van erről. A dédapáról ne is beszélve. Persze ez
egy leegyszerűsített jobbágypélda. De a lényegét értjük. Manapság ez
elképzelhetetlen. A technika folyamatos fejlődésével és a társadalmat átalakító
hatásával ez a láncolat megbomlott. Többé nem tudta a nagyapa, hogy mit kezdjen
a gőzgéppel vagy a gépkocsival. A 20. században is rengeteg változás állt be,
de még mindig maradt a társadalomnak annyi alapja, ami megegyezett a generációk
között, hogy valamicske azonosulás létezett. Nem volt az én nagymamám és a
dédmamám között akkora különbség, mint most én és az anyám között van. Az
internet olyan társadalmi változásokat
okozott, mint a 19. században az ipari forradalom. Vagy talán sokkal nagyobbat
is annál. De nem csak társadalmi és technológiai változásokról van így szó,
hanem szocializációs és pszichés változásai is vannak az emberekre nézve.
Nézzük azt az egyszerű tényt, hogy az ember alapvetően, ösztönösen,
biológiailag úgy van kódolva, hogy gyermekként, fiatalként a szüleire
hagyatkozzon, vagy úgy a családjára, mint nagymama, nagypapa. Ösztönösen az
idősebb generációk tapasztalataira hagyatkozunk és ha nem tudjuk egy helyzetben
mit és hogyan kell cselekedni, a szüleinktől, nagyszüleinktől kérünk
segítséget. Ez javarészt a természetben is tökéletesen működik az állatok
körében. Így alakulnak ki a tanult viselkedésminták is. Azonban míg egy kisvaddisznónak
egyszerűbb megtanulnia, hogy mettől meddig szabad elmenni és mit lehet megenni
amit kitúrtál és mit nem, addig a bonyolult emberi társadalomra ma már ez nem
jellemző. A szüleim generációjának nagyrészt halvány gőze sincs mi történik a
neten, mit csinál a gyerek az okostelefonon.
Nehéz úgy hagyatkozni az idősebb
generációk tapasztalatára, hogy ha anyád jön oda segítséget kérni, mert a
vírusirtó ezt és ezt írta, most mit csináljon vele… A nagyszülőkről meg ne is
beszéljünk, akik a táviratban gondolkodnak. A lényeg, hogy azon a dolgokban
melyek körülvesznek és az életünk alapjait képezik, nem igazán várhat el egy
generáció olyat, amit biológiailag az ösztöne diktálna, hogy segítséget kérjen
a szüleitől. Ellenkezőleg, még inkább a szülei kérnek tőle. Azonban
biológiailag ez egy természetellenes állapot. Rendben, most már reflexből a
buszon utazva intéztem a Slayer koncertjegy vásárlását, de mikor először
fizettem PayPal-on keresztül, akkor az ebben már jártasabb barátaim segítettek.
Pontosan tudtam, - és talán ennél mostohább érzés nem is lehet- hogy a
szüleimre ebben a kérdésben nem számíthatok. Persze tudom, hogy szeretnének is
segíteni de nyilvánvalóan nem tudnak, ha akarnak sem. Ezek pedig még csak sima
egyszerű dolgok. De mi van ennek a világnak az árnyoldalaival? Mindig is
kegyetlenek tudtak lenni a gyerekek és a kamaszok adott esetben, szerettek
kipécézni embereket és megalázni, gúnyolni. Ez az iskolában való
beszólogatásokban és durva esetben a tesiöltözős verésekben nyilvánult meg. Egy
szóval nem mondom, hogy ez valami laza és normális dolog lenne, de manapság
egészen más dimenziókat szabhat ez a gúnyolás és megalázás. Teszem azt van egy
15 éves kamaszlány. Az instagramjáról a képeket leszedik majd csinálnak a
rosszakarói egy kamu-insta profilt az kamaszlányunk nevével. Ugyanezeket a
képeket, ugyanezen a néven pedig ellátják olyan hashtagekkel, hogy
#szeretekszopni, #ribancvagyok, #slut, #bitch vagy valami hasonlók. Ha valaki
pedig a világ bármely pontjáról rákeresek az olyan taggelésekre, hogy #bitch
akkor ott fog virítani a szerencsétlen kamaszlányunk fotója. Ez olyan szintű
pszichikai megterhelés egy 15 éves vagy bármilyen gyereknek, amilyen szintű
megalázás és ezzel járó stressz nem érhette még
a történelem során az ember gyerekét. Az, hogy Szingapúrtól,
Üzbegisztánon, Dél-Afrikán, Franciaországon át egészen az USA-ig bárki láthatja
az ő képét úgy, mint egy kurva az példátlan szituáció és szociális teher. A
legmegalázóbb szituációkban pedig nem arról híres a kamasz, hogy megnyílik épp
a szüleinek, de tegyük fel ha mégis akkor mi történik? Mi van ha segítséget kér
a szüleitől vagy akár egy tanártól? Legtöbb esetben onnan indulnak, hogy „mi az
a hashtag?”. Fogalmuk sem lesz az instagram működéséről, a taggelés és
kamuprofilok mikéntjéről. A segítségnyújtás legelső fázisában véreznek el. Ott,
hogy egyáltalán megértsék mi a probléma. De nem kell ilyen szélsőséges esetekig
elmenni. Elég ha azt vesszük, amiben elvileg tudnának segíteni. Például
tetszett 16 évesen egy lány. Nos, apám nyilvánvalóan átérezte ezt a helyzetet
és bizonyosan tudott tanácsokat is adni volna. Csakhogy nem tudta volna
belekalkulálni az olyan problémákat, hogy „ nem ír vissza MSN-en pedig látta”. (A
mostani tizenéveseknek már most nem tudja a zöme, hogy mi az az MSN) Még ha egy
barátnő szerzésben tud is tapasztalatokkal szolgálni egy szülő, már nem tudjuk
kivonni magunkat olyan vetületei alól, amit csak is a posztmodern kor szült.
Katasztrofális helyzet ez a
szülőnek is, aki gondoskodni akarna a gyermekéről, segíteni neki és egyengetni
az útját de bármilyen szándék és akarat is van benne egyszerűen nem tud. Nincs
rá lehetősége, nincs rá meg a készlete. Az Y és Z generációnak pedig hiába jön
genetikailag kódolva, hogy figyeljen az idősebbek tapasztalataira, nem kap
semmiféle választ tőle. Ezeknek a generációknak maguknak kell megtalálni a
válaszaikat és lehetőségeiket. Maguknak kell kialakítani a határaikat. Sötétbe
tapogatózunk. Közösen az idősebb generációkkal, akik életük későbbi szakaszán
csöppentek a virtuális világ adta lehetőségekbe. Nincs tapasztalat, nincs kire
hallgatna, nincs kitől tanácsot kérni. Ebben a helyzetben pedig felértékelődnek
a testvéri és baráti kapcsolatok, akikkel a leginkább azonos helyzetben és
problémákban van az ember. Ebből pedig Isten kegyelme révén, még valami sokkal
jobb dolog is kisülhet. Aztán majd a mi gyerekeinknek már talán tudunk tanácsot
adni. Elvégre volt osztálytársamnak már lassacskán általános iskolás a gyereke
és ha egyszer Snapchaten valaki zaklatja, az anyja már biztosan tud valamit
hozzá fűzni, még ha nem is Snapchaten, hanem MSN-en látott anno hasonlót. Csak
ez az ezredfordulós generáció ragadt így két világ között. A generációs
tapasztalatok senki földjén. Így hát ennek a generációnak minden eddiginél
összetartóbbnak kell lennie, hogy komoly lelki és szociális torzulások nélkül
vészelje át ezt a helyzetet. Ha pedig így lesz, akkor ebből az egészből valami
minden eddiginél fantasztikus társadalmi jövőkép is kisülhet.
Horváth Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése