1971-ben
Arkady és Biros Strugatsky által szerzett „Piknik az Árokparton” című tudományos
fantasztikus regény, igen érdekes világot tárt fel a képzeletünk előtt. Egy
világot ahol az emberiség nem is olyan fontos az univerzumban, ahogy azt
sokszor hisszük magunkról. A regényben a földre látogató idegenek ugyanis, nem
veszik a fáradtságot, hogy felvegyék a kapcsolatot velünk. Csak megpihennek és
már indulnak is tova, szemetet és kérdéseket hagyva maguk után. A cím is
árulkodóvá válik, ahogy a regény egyik karaktere el is mondja; az idegenek
látogatása számunkra olyan, mit az erdő állatainak a piknikező család. Az állatok
nem értik motivációnkat, és számukra felfoghatatlanok az utánunk maradt
tárgyak. Ez az érzés az ami egyedülállóvá teszi a művet és az abból jóval
később kivirágzó szubkultúrát, a hátrahagyottság, inszignifikáns létezés és a
tengődést a tudatban, hogy valakik számára nem vagyunk különbek minden
civilizációs teljesítményünkkel együtt, mint egy kisegér vagy egy őz a
mezőn.
Az idegenek után maradt veszélyes anomáliákkal és furcsaságokkal teli övezet ezután lezárásra kerül a különböző államok kormányai által, és létrejön a STALKER univerzum minden darabjának alapja a „Zóna”. A Zóna ami csodás kincseket és felfoghatatlan veszélyeket rejt magában, amiket csak az avatott ravasz fickók a sztalkerek tudnak kiaknázni és elkerülni. Persze, csak miután túljártak a Zónát védő hatóságok eszén. És ezeken felül az Zóna az a hely, ahol az ember igazán magára maradhat, ahol igazán szembe nézhet a saját lelkével. A Zónában megmutatkozik az ember igazi valója, lehull minden társadalmi maszk és mindenki tisztán azzá válik, ami valójában. A sztalker így többé lesz, mint puszta kincsvadász vagy kalandor. A regényben bemutatott apró furcsaságok sora, ami a zónára jellemző, az onnan származó tárgyi leletek és pusztán a légkör, a Zóna részévé teszi annak ismerőjét a szalkert. A lélek kiüresedése és megtisztulása örökre befolyásolja a karaktereket és végcéljaikat.
Az idegenek után maradt veszélyes anomáliákkal és furcsaságokkal teli övezet ezután lezárásra kerül a különböző államok kormányai által, és létrejön a STALKER univerzum minden darabjának alapja a „Zóna”. A Zóna ami csodás kincseket és felfoghatatlan veszélyeket rejt magában, amiket csak az avatott ravasz fickók a sztalkerek tudnak kiaknázni és elkerülni. Persze, csak miután túljártak a Zónát védő hatóságok eszén. És ezeken felül az Zóna az a hely, ahol az ember igazán magára maradhat, ahol igazán szembe nézhet a saját lelkével. A Zónában megmutatkozik az ember igazi valója, lehull minden társadalmi maszk és mindenki tisztán azzá válik, ami valójában. A sztalker így többé lesz, mint puszta kincsvadász vagy kalandor. A regényben bemutatott apró furcsaságok sora, ami a zónára jellemző, az onnan származó tárgyi leletek és pusztán a légkör, a Zóna részévé teszi annak ismerőjét a szalkert. A lélek kiüresedése és megtisztulása örökre befolyásolja a karaktereket és végcéljaikat.
Ezt a koncepciót remekül
alátámasztja az 1979-ben Andrej Tarkovszkij által jegyzett film, ami a világ
központi figurái után egyszerűen a „Sztalker” nevet kapta. A film elszakadva a
regény cselekményétől, pusztán a zóna lényegét ragadja meg. Hosszú csendek és
lassú tempó teszi lehetővé, hogy saját belső világunk nyíljon meg előttünk. Épp
ezért nehéz objektívan beszélni a filmről. A három zónába látogató fő karakter
azonban mindenki számára felismerhetően hordozza az emberi szellem, lélek és
értelem hármasságát. Egy író az ihletettséget vagy annak hiányát, a humánumot
hozza magával. Egy tudós az értelem világát hozza magával, a számítást és a
szándékot. Az őket kalauzoló szatlker pedig nem mást mint a hitet, a lélek
intrikáit és a bizalmat valami felettünk álló nagyobb dologban. Láthatjuk mindhármójuk
nagy pillanatát és bukásukat is. A Zóna megmutatja az embernek, pusztán az
egyik aspektus nem elegendő a boldog létezéshez. A Zóna csendes világa viszont örökre
megváltozott egy évtized múlva.
1986-ben a Csernobili
atomerőműben egy rosszul elsült kísérlet katasztrófába torkolt. Az automatikus vészhelyzeti
rendszerek leállítása és a reaktor teljesítményének növelése során kiszaladt a
technikusok kezéből az irányítás, és az erőmű lángba borult. Nagy mennyiségű
radioaktív izotóp került a környezetbe ezzel téve lakhatatlanná a várost és környékét.
Kordon emelkedett, és emberi tragédiák és hősies áldozatvállalások ezreitől
kísérve, Pripyat városa kiürült és csend borult rá. A fájdalmas esemény után maradt
lezárt terület azonban, kísértetiesen emlékeztetett magára a Zónára. Mintha
valami groteszk módon a sors lemásolta volna a regény színhelyét. A láthatatlan
misztikus erő, ami csak a beavatottakat kíméli meg a biztos pusztulástól és
átjárja a Zónát, teljesen jól megfelelt a kikerült izotópok által lehelt,
radioaktív sugárzásnak. Az eltorzult természet, a vörös erdők, a DNS károsodás
szomorú következményei, a torzszülöttek, valóban egy szürreális és misztikus
helyé tették az atomerőmű körülötti védősávot. A hasonlóság a képzeletbeli hely
és a valóságba született mása között, olyan nagy volt, hogy sokan, köztük magam
is úgy láthatták, mintha a katasztrófa ihlette volna a regényt. Amikor először
fedeztem fel a két dolog közötti több mint tíz éves eltérést, a hideg futkosott
a hátamon.
A 21. század kultúra
hordozója, a videojáték ipar már ezt a furcsa keveréket vette alapul a maga
STALKER adaptációinak elkészítésekor. A történelmi esemény és a fikció
keverékéből megszületett a sokak által jól ismert trilógia. Egy akció
kalandjáték keretei közt, az interaktivitás eszközével, igazán átélhetővé vált
az ebben a világban oly fontos atmoszféra. Azonban a szörnyszülöttek és a zónát
ellepő frakciók közötti háború alatt, mégis megmaradt a lényeg. A Zóna csöndjét
a fegyverropogás se törhette meg. A videojátékok azért bizonyultak ilyen
fontosnak, mert végtére is a STALKER világa ezáltal vált kulturális jelenséggé,
különösen itt keleten, a volt szocialista országokban. A cikk elején említett
hátrahagyottság és a fölöslegesség érzése, egyfajta kiábrándultság, különösen
jellemző térségünkre. A Zóna világa sok fiatal lelkében pendítette meg a közös
sors és az üresség húrjait, ezáltal képezve külön szubkultúrát.
Aki szeretne belépni
egy fájdalmasan ismerős tükörvilágba, ahol a lélek felfedi önmagát, és
számtalan veszélyen át eljuthatunk saját énünk legmélyére, annak jó szívvel
ajánlom a STALKER világát.
Sárkány Zsombor
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése