Az oroszok és a kommunizmus az
emberek fejében úgy összefonódott és gondolatban összetartozik, mint „a borsó
meg a héja”, ahogy Forest Gump mondaná. Ez természetes Európában,- kiváltképp
annak keleti részén-, ahogy a hidegháborút vele vívó USA-ban
is. Mégsem mondhatjuk, hogy maguk az oroszok is máshogy vélekednének és
kikérnék ezt maguknak. Az orosz társadalom fejében ők, és a kommunizmus szintén
összefonódott. Ez annál érdekesebb, hiszen a világ szélsőjobbos, illetve Nyugat
és liberalizmus ellenes pártjai, mozgalmai körében Oroszország az Európai
civilizáció utolsó reményeként él. Még is hogy lehetséges, hogy a „keresztény,
nemzeti civilizációt” egy olyan ország védje, melyet az
internacionalista-ateista Lenin-szobrok borítanak be, katonai felségjelzésként
a vörös csillag díszeleg a vadászgépein és Kreml tetején? Mind a mai napig.
Az orosz nép kommunizmushoz
fűzött viszonyát, nekünk, nem oroszoknak nagyon nehéz megértenünk. Az oroszok
döntő többsége, kifejezetten a fiatalok is, úgy vélik, hogy a Szovjetunióban
jobb lehetett élni, mint a mai országban. Természetesen ezek első sorban anyagi
természetű vágyakozások, és valószínűleg nálunk is a Kádár-rendszer mesés
emlékként él a többség fejében. Azonban Oroszországban a kommunizmus
összeomlása jóval durvább sokkhatás volt, mint nálunk, vagy másutt. A zavaros ’90-es
évek elején a gyors Jelcini privatizáció gyakorlatilag káoszhoz vezetett. Jó
szerivel minden pár tucat oligarcha kezében landolt, hiperinfláció sújtotta a
gazdaságot, a segélyek pedig nem jutottak el a néphez, csak az oligarchák
offshore-számláihoz. Ezek után Putyin és a pszeudodemokráciája egy megváltás
volt az orosz népnek. Azonban ez még nem indokolná, hogy az orosz jobboldalon
és a kifejezetten nacionalisták között is a Szovjetunióra, sőt Sztálinra miért
gondolnak nagy nosztalgiával. Ehhez kicsit mélyebbre kell ásni az orosz
lélektanban.
Bakunyin, az „anarchizmus atyja”
kijelentette, hogy az orosz nép olyannyira kollektivista, az individualizmust
teljesen mellőző és a társadalom lelkülete ösztönösen autokratikus, hogy az
anarchizmus megvalósításának ötletét Oroszországban csakhamar feladta. S való igaz az oroszok gyakorlatilag nem
tekintélyelvű rendszerben nem igazán éltek. A cári Oroszországban a felvilágosodás
elmaradt, az 1800-as évek Európai forradalmai a cár országában elakadtak. Forradalomra
csak 1917-ben került sor, és azt is részben nyugati aknamunkának köszönhették
és a szocialista mítosszal ellentétben, egy szűk klikk vitte véghez. Ez a
forradalom azonban az autokrácia csúcsán lévő cári arisztokráciát, a kommunista
pártra cserélte és csakhamar a Szovjetunió megalakulása lett a vége. A
Szovjetunió rendszere ellen pedig 70 éven át, nem lázadtak fel az oroszok. Sőt
annak széthullását tragédiának is élték meg. A zavaros ’90-es éveket leszámítva
az oroszok még csak névlegesen sem voltak pár évnél többet demokráciában. A mai
Putyin-rendszert szintén nem számítjuk klasszikusan annak. Az oroszok tehát a
Szovjetunióra legalább olyan időszakként tekintenek, mint a cári Oroszországra.
Egy-egy nagy birodalmi időszakként. Ehhez hozzájárul, hogy a Szovjetunió csak
nagyon kezdeti időszakában érvényesítette az internacionalista elveket. Sztálin
csakhamar megkapta a „vörös cár” elnevezést és a sztálini Szovjetunióban a
kommunizmus gyorsan kirakat lett. Ráadásul a II. világháborúban „nagy honvédő
háború” szlogennel zajlott a harc a németek ellen, és az orosz nacionalizmusra
épülő propaganda terített be mindent. Hruscsov irányvonala azonban teljesen más
volt, kicsit a Lenini filozófiához jobban visszacsatolt, de Brezsnyev klikkje hamar
meg is buktatta. Brezsnyev pedig egyértelműen visszanyúlt pár sztálini
vívmányhoz és a kommunizmus látszatjellege állandósult. A ’70-es években Kína
azzal vádolta a Szovjetuniót, hogy már nem képviseli hitelesen a kommunizmust,
azt csupán lepelnek használja és valójában régi, orosz, nacionalista
nagyhatalmi érdekeket érvényesít. Ez tökéletesen összefoglalta a Brezsnyevi
időszak lényegét. A szovjet tagállamokba, mint Kazahsztán, Balti államok stb.
szintén jelentős orosz népességet telepítettek be Moszkva vezérletével. Ebből
látszik, hogy az oroszoknak a Szovjetunió közel sem feltétlen a kommunizmust
jelentette, hanem a cári birodalom után, egy másik orosz birodalmat.
Sztálin megítélése pedig pozitív
az orosz társadalomban, sőt népszerűségben veri Lenint. Ennek oka, hogy
láthatóan tett a kommunizmus lényegére és az orosz birodalmi attitűd
visszaköszönt. Legnagyobb érdeme mégis a „nagy honvédő háború” megvívása és a
németek legyőzése. Nekik ez kicsit olyan, mintha mondjuk Kun Béla
visszaszerezte volna nekünk a Trianon előtti területetek. Elég összetett lenne
megítélni hazafias szempontból a Tanácsköztársaságot akkor. Nos, ők is így
vannak Sztálinnal. A Szovjetunió szétesése pedig, nekik egy kicsit szintén
olyan, mint nekünk Trianon. A szovjet birodalom széthullásával, az arra a
területre kiterjedő orosz befolyás is jelentősen megszűnt, illetve határon túl
ragadt sok-sok orosz. Olyan terület is elvesztek, amik nem a szovjet időkben
tartoztak csak befolyás alá, de már évszázadok óta orosz részek voltak. Így a
Szovjetunió az orosz nacionalisták körében kicsit egyet jelent az
összetartozással, a szétszakított orosz testvéreikhez. Ezért is láthattuk, hogy
a Krímben, vagy Keleti-Ukrajnában az orosz szeparatisták vörös,
sarló-kalapácsos lobogóval tüntetnek és a hadi-jelzéseik is az egykori szovjet
időket idézi. Ahogyan a Lenin-szobor ledöntése is a Krímben felháborodást
okozott az oroszok között, mert nem azt látták, hogy az ukránok a kommunista
Lenint ledöntik, hanem számukra az az orosz Lenin volt, az anyaországgal való összetartozás
szimbóluma. Mi, magyarok talán úgy értenénk
ezt, hogy mi is szívesen rakjuk ki az angyalos címert az összetartozás jeléül,
még sem sírjuk vissza a Habsburgokat. Persze az angyalos címerben semmi nemzet
és kultúraellenes ideológia nincs, míg a kommunista jelképekre ez nem mondható
el. A furcsa paradoxon jellegét talán ez adja.
Napjaink Oroszországában erősen
konzervatív, jobboldali a Putyini vezetés. Az Egységes Oroszország kormánypárt rendezvényein
mellőzik a szovjet jelképeket. A május 1.-i felvonuláson csak a kommunista párt
rendezvényén volt Sztálin portré és szovjet zászlók. Azt nem hanyagolhatjuk el, hogy azonban
ez a párt a második legerősebb Oroszországban. Putyin kijelentései a
kommunizmussal kapcsolatban érdekesek. Lenint pár éve erősen bírálta, később pedig
azt mondta rokonszenvez a kommunizmussal még mindig ő is. Ezt azonban úgy
indokolta, ami elárul mindent a jelenlegi orosz felfogásról. Azt mondta a
kommunizmus elvei nagyban hasonlítanak a Bibliára. Félretéve, hogy szerintem ez
azért elég groteszk gondolat, bemutatja az orosz állapotokat. A régi,
tradicionális, ortodox orosz birodalom és a kommunista Szovjetunió is egy-egy
nagy korszak az orosz történelemben, amit minden ellentmondás ellenére,
manapság összeférhetőnek tartunk. A cár és párttitkár képe összeér a történelmi
emlékezetben, és szemrebbenés nélkül áldja meg az orosz pátriárka a vörös
csillagos rakétákat az orosz hadsereg részére. Oroszország valamiféle
illiberális, beteg jobboldaliságot képvisel, és messze van a kommunizmustól,
bármi legyen is a látszat. Még is az egész rettentően furcsa, abszurd nekünk
itt nyugatabbra, és a vörös csillagos, sarló-kalapácsos, Sztálin arcképével
tarkított „keresztény-nacionalizmus” valami nagyon keserű ízt hagy maga után.
Horváth Martin
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése