„Ő a
láthatatlan Isten képmása, minden teremtmény elsőszülöttje. Mert benne teremtett
mindent a
mennyben és a földön: a láthatókat és a láthatatlanokat, a
trónusokat, uralmakat, fejedelemségeket és hatalmasságokat. Mindent általa és
érte teremtetett. Ő előbb van mindennél, és minden benne áll fenn. Ő a testnek,
az Egyháznak a feje. Ő a kezdet, az elsőszülött a halottak közül, hogy övé
legyen az elsőség mindenben. Úgy tetszett (az Atyának), hogy benne lakjék az
egész teljesség, s hogy általa békítsen ki magával mindent a földön és a
mennyben, minthogy Ő a kereszten vérével békességet szerzett.”
Autoteizmus:
vallási felfogás mely Istent és az >>ÉN<<-t, mint alanyi valóságot
nem különbözteti meg, lényegében a kettőt egyként gondolja el.
Isten:
Az egyetlen valóság. Ő mindeneknek teremtője, fenntartója, mozdulatlan
mozgatója, középpontja a létnek, maga a lét. Szentháromság, és lényegében
abszolút EGYség.
A
Kereszténységre rátekintve olybá tűnik mintha az autoteizmus tőle idegen
felfogás lenne, teológiai kérdésekben kevésbé nyitott, ne adjisten
misztikafóbiában szenvedő ember számára már-már egyfajta bizarr sátánizmusnak
tűnhet miben a >>teremtmény<< magát mint >>Istent<<
tételezi. Na mármost ezek a vádak többnyire a meg nem értés szülöttei, így hát
bátorkodom a most következő kis cikkben rávilágítani a világ és megváltásának
legnagyobb misztériumára, a kozmosz mint egész esszenciális céljára, amiről a
Szentírás úgy szól hogy „Isten legyen minden, mindenekben”.
A
teremtés
Isten
a kezdetekben nem volt Isten, a teremtményekben lett Istenné, ahogy Eckhart
mester, a legnagyobb keresztény misztikus fogalmaz. Isten kezdetben teremtette
a kettősséget, szabad akaratából, cél és kényszerűség nélkül, hogy megalkossa
azt amire csak ő lehet képes, és véghezvigye a legnagyobb szeretettel a
megváltás passióját hogy önmaga teljességét adhassa teremtményeinek, hogy végül
a kezdet, a vég is legyen. Amit megalkotott, mindent önmagában alkotott meg,
így ezen alkotásoknak csak a lényeghez tartozásukban van realitásuk és létük.
Isten nem teremthetett tőle független világot hisz annak léte a nemlétbe zuhant
volna a lényeg hiányában. Így kijelenthető hogy >>kozmosz<< mint a
teremtettség egésze minden létsíkkal csak egy lehet mely Istenben áll fenn.
Isten hogy a teremtést mozgásban tartsa és elválassza önlényegének
mozdulatlanságától megalkotta a kettősséget, a dualizmust mint önmaga jóságát,
és egy ezzel szembehelyezkedő erőt, a hiányt, mint önmaga
magaellenfordúltságát, melyre később a Sátánt, mint erre rendelt teremtményt
állítja, aki majd ezt a princípiumot betölti. Így megérthető hogy a teremtés,
teremtményi mivolta miatt már a kezdetektől rendelkezett a bukás lehetőségével,
hogy az mozgásban tartja. A teremtés tökéletes volt, és az is, de hogy miképpen
az a következő misztériumban oldható fel. Isten mint időtől független, Eckhart
mester szavaival élve, az örök Isteni pillanat állapotában lévő léten túli
létező már a kezdetektől előre determinálta a kozmosz sorsát, úgy hogy benne az
embernek, mint képmásának szabadságát meghagyván, mintegy előre ismerte
döntéseinket, és erre építette a megváltás tökéletes koronáját. Így habár az
ember elkerülhetetlenül megtört a bűnbeesés során, ezt szabad akaratából
cselekedte amit Isten előre ismert, így mondható tehát hogy a teremtés
tökéletes, ma is zajló folyamat. Így teremtette tehát a kozmosz mindenségét az
Isten, benne világunkkal, és a teremtés csúcsával az emberrel, mint Istenhez
hasonlatos teremtménnyel.
Mi
az ember?
Az
ember Isten kiválasztott teremtménye, akit saját képmására alkotott. Ez nem
mást jelent, mint azt hogy az ember az egyetlen aki rendelkezik Szellemmel,
vagyis öntételező tudattal, valódi alanyisággal. Isten önmagát lehelte az
emberbe, Szellem képébe, mely a teremtményi valóba burkolózva elvesztette
Isteni valóságát, ezzel elszakítva azt az Isteni fonalat mely összekötötte
önvalójával. Így tehát az ember Szelleme mely elszakadt az Szentszellemtől
(Pneuma) önállóvá vált, ezzel megadván az embernek a szabad akaratot. Az ember
háromság, felülről lefelé Szellem, lélek, és test. A háromság csak a bukás
pillanatában szakadt meg, addig az önálló szellem egységében élt, a lélek
terében. A lélek ugyanis a tér, amiben a szellem, felülről tevékenykedik, a
test, a bőrruha pedig a bűnbeesés megdermedésének eredménye, a szellem mely
elhalva szilárddá válik. Az ember teremtése során vált Istenből, Isten. Hiszen
megjelent a >>más<<, az ember, ki elvesztette Isten akaratával való
egységének tudatát. Ami addig >>ÉN<<-ként jelent meg, a
teremtményben >>Ő<< lett. Így az ember a kettősség közepén nem találta
helyét. Isten akarata, már mint idegen >>parancs<< jelent meg
számára, nem kevésbé idegen volt már tőle ez a akarat mint a Sátáné. Az embert
Isten a föld urává tette. A paradicsomot a birtokába adta. Így látható hogy a
kozmosz nem csak Istenben áll fenn, de a mi tudatunktól sem független. Így
habár jelenlegi létszintünkön fennáll a független valóság, esszenciálisan ez
nincs jelen. A kozmosz Istenen belül az emberben is fennáll. Ezen gondolat
legkifejezőbb filozófiai irányzata a Szolipszizmus. A világ láthatólag az
objektív dermedtség ellenére csak mintegy folyó álom áll fenn, Istenben, és így
az ember Szellemében. Az objektivitás forrása az ősbűn, mikor a még csak mint
tiszta emberi Szellem léteztünk, szabad akaratunkból szolgáltattuk ki magunk az
Isten hiányának, a Sátánnak, elfeledvén önvalóságunk akaratának
esszencialátását. Ez által magunkkal rántottuk a reánk bízott egész teremtett
valóságot, ezáltal azt egyfajta megdermedt objektivitás állapotába húzva azt,
ami a testiség létrejöttét eredményezte, mint az idegenség egyértelműségét. Így
az ember idegen lett saját világában.
Mi a
teremtményi akarat?
Szabadság,
melyet Isten ad meg az embernek és angyalnak akarata szerint. Az egyetlen valós
akarat, Istené. Így a mi akaratunknak csak annyiban van valódi realitása,
amennyiben az egyezik az Úréval. A bűnbeesés a mi saját akaratunkból történt,
de Isten „engedélyével”, felülvizsgálatával. Ezzel szemléltethetjük hogy
valójában hiába mi döntünk, Isten aki ezt jóváhagyja, így ezen döntések nem
esszenciálisan függetlenek tőle.
Mi a
luciferizmus, az autoteizmus ellentéte?
A
luciferizmus az autoteizmus ellentéte. A sátán célja az Istentől való
függetlenedés fenntartása és elmélyítése. A teremtményiség lázadása Isten
ellen. A teremtményi akarat abszolútizációja. Az autoteizmus úgy valósítja meg
az >>ÉN<< Istenségét hogy a Szellemet visszavezetve önvalóságába
aláveti magát Isten akaratának, pontosabban nem csak aláveti, mint a teista,
hanem keresi annak esszenciális önvalóságának felismerését. Míg a luciferizmus
lázad az Isteni akarattal szemben, mert az nem a >>hiányos-ÉN<<
akaratával azonos. A luciferizmus akaratát öntöröttségében akarja
abszolutizálni, úgy hogy arra a lehetetlen célra törekszik hogy megsemmisítse
Istent, ezáltal saját hiányába zuhanva, a megsemmisülés elérésére vágyódik.
Ki
Jézus Krisztus?
Jézus
Krisztus Isten. Az Atyaisten fia, ki felvéve a teremtményiséget
>>alászállt<< a kozmoszba, megtestesült hogy önmagát ajándékozza az
embernek. Krisztus kettős természetű, abban különbözik az embertől hogy megtartotta
a fonalat, mely összeköti őt a lényeggel. Az emberi Szellemét teljes mértékben
aláveti a valódi akarat szolgálatában, ezzel megtagadva földi önmagát,
meglelvén valódi önmagát, Istent. Krisztus az új Ádám, a legtökéletesebb mint
ember, és mint tökéletesen ember, valódi Isten egyszerre.
Mi a
megváltás autoteista szemszögből?
Jézus
Krisztus magára vette a hiány teljességét, kereszthalála során a kozmosz
egészét önmagába emelve újra felemelte. Nem csak mint Isten, hanem mint
tökéletes ember. Alászállt a pokol legmélyére, majd mint restaurált ember tért
vissza a földi létsíkba. A test feltámadásában újra visszahelyezte az emberi
nemét a kezdeti állapotba, a tiszta Szellem állapotába visszavezetve azt, hogy
innét fölemelkedhessék a mennyország legmagasabb létszintjéig, a kozmosz
csúcsáig, immár mint uralkodó. Így bevégeztetett hát. Az ember a kegyelmi
időszakba lépett. Krisztus áldozata által nyitva előtte a kapu hogy ismét
rálelje önlényegére, és az úrvacsora szentségét véve hit által teremtményisége
hasonlatossá váljék Krisztuséhoz, és részesülhessen Isteni lényegéből a
Szentszellem által melyet kioszt az őt követőknek. Így alárendelve földi
teremtményi valónk Isten akaratának, ráeszmélhetünk egységünkre Krisztus által,
így megkapva a legnagyobb ajándékot, Isten teljességét, a tökéletes egyesülést,
a hit, remény, szeretet által.
Remélem
ez a pár gondolat Isten kegyelme által az olvasót is közelebb hozza Isten
valójának részleges ismerete felé, ezzel növelvén a hit kegyelmét, és
hozzásegíti az olvasót a keresztény misztika igazságának megértéséhez, és e
szellemiség elsajátításához. Hiszem hogy nem én szóltam, hanem Krisztus szólt
bennem, Szentlelke által. Ő munkáljon hát benned is, olvasó, és gyújtsa meg
bölcsessége fényét elmédben!
S.D
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése